Na heel wat omwegen is de Transat 6.50 boot Felicity II van Bert Bossyns in Port Bourgenay aan de Bretoense zuidkust aangekomen. Bert rondt in de gietende regen zijn registratie en de veiligheidsprocedures af voor hij zondag 24 juli kan starten.
Deze solorace, de 13de Transgascogne, is de ultieme stepstone voor de Antwerpenaar in de trans-Atlantische race, de Transat 6.50, die in september start. Deze 660 zeemijlen lange zeilrace loopt over de Golf van Biskaje tussen Frankrijk naar Spanje en terug. Zaterdag is er een proloog.
Slopen en inbouwen
De vorige week was slopend voor Bert Bossyns. Hij heeft sinds een kleine maand zijn werk stopgezet en is nu full time gefixeerd op dit solo zeilproject. Taak één was de boot technisch nog meer te verbeteren.
“Ik ben begonnen met de inbouw van 400 liter extra drijfvermogen. 100 liter voorin en 150 liter aan weerszijden achterin blokken van waterafstotend schuim. Daarvoor moest zowat het hele interieur er uit. Pluspunt is dat het elektrische gyrokompas dat de stuurautomaat de juiste data geeft, nu centraal in de boot staat. De stuurgegevens zijn nog accurater, waardoor de automatische piloot sneller reageert. De drempel van de kajuitdoorgang is tot 12,5 centimeter verhoogd, zodat ik nog moeilijker naar binnen of naar buiten kan. Maar het over de boot stortend water stroomt nu minder het interieur in.”
Lichter, sterker, betrouwbaarder
“De blokkken (katrollen) die de minste blijk gaven van slijtage zijn weg en er staan er nu gloednieuwe op. Er is meer dan vijftig meter elastiek aangebracht. Die houdt onderdelen die er bij een bepaalde zeilstand slap bijhangen uit de weg. Alle harpsluitingen die zowel tuigage als bijvoorbeeld blokken aan de boot verbinden zijn vervangen. Maar ze werden ook extra geborgen, zodat sluitingen niet kunnen lostrillen. In principe is de boot qua zeilaccessoires helemaal vernieuwd. Dat is een hele geruststelling, omdat je meer op de techniek kunt vertrouwen.” Zegt Bossyns
Maar in de aanbrengtocht naar Port Bourgenay breken de roerbevestigingen te licht te zijn: de zg. diabolo’s. De twee roerbladen achteraan zijn boot worden verbonden met een stuurstang. De beweging van de roerbladen wordt opgevangen door diabolovormige demprubbers. De nieuwe waren duidelijk te licht.
Bossyns: “Ik moest extra roeruitslag geven, eer de bladen in het water van plaats veranderden. Dus ben je je suf aan het corrigeren bij het sturen. Veel erger is dat de automatische piloot niet kon volgen. Omdat er heel zwaar weer op me afkwam in de tocht naar Port Bourganay, ben ik maar Lorient in gevlucht. Feitelijk is het vervangen van deze stuuronderdelen een peulschil, maar het viel zwaar. Bovendien blokkeerde de internationale verbinding van de mobile telefonie, dus leek het of Murphy mij persoonlijk viseerde.”
Veiligheid en wedstrijdklaar maken
Een lange nacht slaap bracht rust in lijf en geest en het installeren van de diabolo’s duurde een uurtje. Bossyns: “In ongeveer 24 uur haalde ik het juiste tij nog. Bij eb is de toegang van de haven te ondiep en dan kon ik er niet in. De veiligheidsinspectie keek de dag te laat arriveren voor vele deelnemers. Want de storm heeft in deze streek veel deelnemers in de andere havens gehouden.”
Buiten de veiligheidscontrole Maakt Bossyns zijn Felicity II helemaal leeg. Alle extra gewicht er af. Dan komt er net genoeg proviand aan boord. En dan is er nog de voorbereiding van de race: het hele traject analyseren aan de hand van de stroming en meteogegevens. “Daar is het nu nog wat te vroeg voor, maar de mensen van weather4expeditions, gaan me vast opnieuw de beste adviezen geven.” zegt Bossyns
Transgascogne
Zaterdag 23 juli is er een proloog op zee.
Zondag 24 juli start de eerste etappe om 12h02 naar Ribadeo in Spaans Galicië, via Belle Ile. De terugstart is op 30 juli.
De Transgascogne is een wedstrijd in categorie B. In twee etappes van 365 nm heen en 285 nm terug.
Er nemen 72 boten aan deel, met daarin twee Belgische boten, allebei in de serie / solo vloot: Bert Bossyns en Jonas Berckens.
www.transgascogne.com
www.bertbossyns.be
Tekst: ship to shore / Pit de Jonge