Bert Bossyns vond de voorgaande dagen de strijdlust terug in Funchal op het eiland Madeira. “Het ontvangst door tien familieleden, vrienden en Dorien, mijn vriendin hebben veel deugd gedaan. De kleine probleempjes met de Felicity II zijn opgelost. Zij –de boot- ligt nu dieper in het water door de lading voedsel en water. Brazilië schijnt zo dichtbij. Maar eerst de Evenaar over.
Opgeladen
Het verblijf op Madeira deed Bert Bossyns meer dan deugd. Na tien dagen tegen een hele flauwe wind opboksen in de eerste etappe was hij uitgeput. Bossyns “Buiten uitrusten en de boel weer aan kant krijgen was er een in-port fun race. Daarin ben ik vierde geworden op 18 boten. De noodzakelijke oppepper.” Klinkt het opgewekt.
Hij heeft er duidelijk zin in.
Felicity II had weinig geleden in de eerste etappe. De spinnakerboom is hersteld. Ook het onderwaterschip is helemaal glad geborsteld. Technisch is de boot helemaal weer in orde. Alleen ligt die iets dieper dan normaal in het water door de extra lading.
Klimatologische valstrikken
De tweede etappe naar Salvador de Bahia zou twintig dagen duren. Of korter, afhankelijk van de passage van de Evenaar. Het traject zit al helemaal in Berts’ hoofd.
“Alles hangt af van de wind. Alle modellen tonen een normale noordoost Passaat. Dus gaan we na de start rond de oostkust van Madeira om vooral niet in de luwte aan de westkust te komen. Dan tussen de Kaapverdische eilanden, waar de wind als in een tunnel versnelt. Na tien dagen zeilen wacht de Evenaar, met de bekende windstille zones: de ‘pots au noir’ of ‘doldrums’.”
“Oh ja, ik heb al een poort in de GPS ingevoerd waar we volgens de statistieken het minst last gaan hebben van de windstiltes.” Meer wil hij daarover niet kwijt.
Na die hele tijd varen zal Bert dan al een tijd toegewezen zijn op zijn eigen weersvoorspellingen. De informatie van voor de start is dan verouderd.
Hoeveel minder dan vijf en twintig dagen?
Bossyns voorziet uit voorzorg mondvoorraad voor vijf en twintig dagen. Hij stak veel tijd in het aanslepen van het eten. Chocolade broodjes, alle variaties op makreel, fruit, kaas en voor de eerste dagen salades.
Bossyns “Per dag heb ik genoeg aan 2 gevriesdroogde maaltijden.” Klinkt het beslist. “Ik bleef hiermee in de eerste etappe op mijn gewicht, dus dat is prima. ”
Er zit ook 120 liter drinkwater in de boot, Isostar om bij het water te voegen en 10 liter cola. En koekjes met verschillende smaken. Ook een solozeiler wil variatie.
Veel kleding gaat er niet mee, alleen voorziet Bert voldoende pakken tegen de tropische regens en onweders: de squalls.
Wat gaan de squals geven?
De Squall is een plots opkomend tropisch onweer, typisch voor de gordel boven en onder de Evenaar. De kleine depressies veroorzaken hevige regens maar plotse maar belangrijke windversnellingen.
Bossyns: “Van een paar knopen tot boven de 45 knopen, de truc is dus er mee om te weten gaan.” Vindt Bert. “Wie er mee kan wegsurfen, kan aanzienlijke plaatsen winnen. Maar je kunt er ook je zeil in scheuren. Het grootste vraagteken in deze tweede etappe. Toch is hij overtuigd van zijn achterstand van 10 uur op de 10de zeker en misschien ook wat van de 23 uur op de eerste te kunnen goedmaken.
Transat 6.50 – tweede etappe
Vandaag 13 oktober start de tweede etappe van Funchal, Madeira naar Salvador de Bahia, Brazilië. Het signaal gaat om 13u.30 plaatselijke tijd.
Afstand 3100 zeemijlen.
www.charentemaritime-bahia.transat650.ne
Tekst: ship to shore / Pit de Jonge
Foto: P. Garenne / GPO