Afgelopen zondagochtend brak er brand uit op een Bente 24 zeilboot die aangemeerd lag in de BMK Jachthaven in Langenargen, aan het Bodenmeer. De oorzaak was een oververhitte Lithium-ijzer-fosfaat (LiFePO4) accu die op dat moment geladen werd.
De Feiten
Omstreeks 10.50 uur begon de batterij, die werd gebruikt voor een elektrische aandrijving, hevig te roken, waarna er vlammen uit het dek schoten. Aan boord bevonden zich op dat moment ook twee jonge kinderen, maar dankzij de snelle reactie van de ouders en enkele omstanders, kon erger worden voorkomen.
De vader raakte lichtgewond nadat de accu explodeerde en werd ter observatie naar het ziekenhuis overgebracht na het inademen van rook. De moeder en de kinderen bleven ongedeerd.
Schade en onderzoek
Het vuur veroorzaakte aanzienlijke schade aan de boot, waarbij de giek en de zeilen zwaar beschadigd raakten. De geschatte kosten van de schade bedragen rond de 8.000 euro. Het precieze ontstaan van de brand is nog onderwerp van onderzoek.
Veiligheid en advies
Experts waarschuwen dat lithiumaccubranden kunnen leiden tot zeer giftige rook en adviseren om in dergelijke situaties zo snel mogelijk alle opvarenden in veiligheid te brengen. Holger Flint van verzekeraar Pantaenius identificeert defecte laadtechnieken als een veelvoorkomende oorzaak van accubranden. Ondanks dat Lithium fosfaat accu’s bekend staan als zeer veilig, bieden ze geen volledige bescherming tegen brand, vooral als het laadapparaat niet automatisch uitschakelt bij een volledig opgeladen batterij.
Met deze recente gebeurtenis in gedachten, wordt zeilers aangeraden om altijd een geschikte brandblusser aan boord te hebben en op de hoogte te zijn van de veiligheidsprocedures in geval van brand, om zo de veiligheid van alle opvarenden te kunnen waarborgen.
Foto credit: brandweer Langenargen