In een veld van 21 boten verdeeld in 7 teams start de Commoderes’ Cup 2O12 met 2 ups and downs in de Solent. De zomer is hier eindelijk ook begonnen met een zonnetje, 10 knopen wind en een flinke meestroom in het kruisrak. De eerste pot kunnen we goed meekomen met onze 3 zusterschepen (Keronimo, Signal 8 en Magnum III). We zijn zeer tevreden dat we onze nieuwe boot snel onder controle hebben en het hoge Engelse niveau kunnen volgen.
We komen uiteindelijk derde over de lijn net achter Keronimo en Magnum.
De tweede wedstrijd zijn we slecht vertrokken en beslissen snel achter wat boten weg te duiken en onze vrije wind te zoeken. We ronden de bovenboei in pole position en vechten als leeuwen downwind. Ook het tweede kruisrak kunnen we de ker 40 vloot netjes afhouden en onze eerste plaats veilig stellen.
Het laatste kruisrak doen de Engelsen waar ze voor gekomen zijn; ze splitten de vloot naar twee zijden van het rak en wij moeten kiezen wie te controleren.
In het tactische steekspel naar de finish trekken we aan het kortste spectra eindje en komen in een foto finish als derde over de lijn. Jammer maar we zijn niet ontevreden, met de enkele uren die we op onze nieuwe boot gemaakt hebben kunnen we goed meekomen en de moeilijke beslissingen deze winter waren de goeie!
Maandag 23 July 2012
De offshore start in stijl met een spinnaker start voor de Squadron. In de Medina river staat het meeste stroom mee en we spieën tussen de moorings. Richting de forten draait de wind geleidelijk naar het oosten en de light gaat er op. Net tussen de forten slaat het noodlot toe en breekt de tack fitting.
Gelukkig hebben we `kabouter klus` die snel een stropje om de boegspriet maakt en ons weer op gang helpt.
Een inhaalrace naar een virtual mark begint. Dit is iets nieuws dat de Engelsen bedacht hebben. De bedoeling is dat je rond een waypoint vaart en dan een foto maakt van je instrumenten en positie.
Bij de virtuele mark liggen we er weer bij maar de wind zakt er uit en iedereen gooit het anker. Ons anker vist alles op behalve wat zou moeten en we verliezen maar liefst 3 mijl op de rest.
Met de kentering kunnen we (alweer) achteraan aansluiten….
Offshores worden gewonnen tijdens de nacht….
‘s Nachts varen we op A1,5 weer helemaal naar voren maar moeten opnieuw ankeren bij de mark….
Deze keer komen we onder code zero weg en komen net achter Keronimo om de laatste boei. Een run naar de finish waar we voor de weet ik hoeveelste keer moeten ankeren voor enkele minuten.
We winnen uiteindelijk line honours met 10 minuten reëel op de Keronimo….
Woensdag 25 juli 2012
Dankzij een bezoekje van de Engelse Koningin stond er vandaag maar 1 wedstrijd op het programma.
Door de tegenstroom in het eerste kruisrak ontstond een gevecht om zo dicht mogelijk op het strand te varen. Elke klap in dieper water koste je enkele meters.
Baraka GP komt als derde Ker 40 rond de bovenboei.
In de downwind kunnen we Signal 8 pakken wanneer opeens de wedstrijdleiding de baan inkort en we reeds moeten finishen bij de benedenwindse gate.
Nog geen seconde later zien we aan de horizon een spi onze kant op varen…. De sea breeze uit het westen drukt alle warme oostenwind weg.
Onze light fok staat er in een paar tellen op en we kruisen nu op naar de gate die nu ook de finish geworden is.
We eindigen uiteindelijk als derde, nadat Keronimo in één keer de finish kan halen. Lucky of heel goed gezien van onze Engelse vrienden?? We zullen het nooit weten….
But close combat, just the way we like it!
Tekst: Didier Wackens