Alweer zuiderse condities vandaag op de Solent, stralende zon en heel weinig wind. Het beloven alweer moeilijke condities te worden voor ons…. (Moana First 47.7) De eerste start dwingen we een toppositie af op de startlijn en we zijn goed weg… helaas een general recall. De tweede start worden we bedolven onder de concurrenten en komen we niet goed weg. We vechten ons vrij en gaan de rechtse kant op anticiperend op de rechtse shift. Helaas zit er meer druk links en verliezen we kostbare plaatsen.
Downwind is heel moeilijk met onze zware boot, toch slagen we er in de rechtse kant te verdedigen met meer wind. We hebben enkele plaatsen kunnen pakken en laten Premier Flair achter ons an de gate.
In het kruisrak trekken we links, deze keer laten we de goeie druk niet ontsnappen! Weinig verandering aan de bovenboei maar we slaan een mooi gat met de First 40.7s.
Downwind opnieuw rechts de kust in voor de druk. Opnieuw word de wedstrijd ingekort en finishen we middenmoot wat later resulteert in een 15de plaats.
Kort na de start van de tweede race komen we in een bakboord stuurboord situatie waarbij een Aziaat over stuurboord komt en weigert ruimte te geven desondanks luid aanroepen van zowat onze hele bemanning (13 koppen sterk).
We duiken achter hem door om een grote zijdeur in zijn keuken te vermijden. De protest vlag wordt getrokken maar geen herstel van onze gele vrienden.
We spelen opnieuw de linker zijde van het veld en komen mooi rond de top wind mark. In deze condities hebben we het heel zwaar met onze kleine spies maar het harde werk loont (althans dat denken we….) De lichtgewicht boten komen toch van achteruit opzetten.
We ronden de rechter boei en gaan opnieuw linksaf richting de kust in het kruisrak.
8 a 9 knoopjes wind, spelend met de triminstellingen en zoekend naar de juiste vmg in de wisselende condities.
Nutmeg 4 dekt ons een paar keer af en we kunnen onze targets niet meer halen met deze F*”:ker die onze clean air steeds ontneemt.
We tacken weg opzoek naar onze broodnodige vrije wind.
Downwind zijn de opties beperkt en een beetje treintje varen. De kers zijn ondertussen al rond op weg richting finish. Hun tacking duel dat onze ploeg genoot Baraka uiteindelijk wint is prachtig om zien.
Laatste kruisrak is hard werken voor weinig geld.
Terug in de haven maken we werk van ons protest en gaan we onze zaak bepleiten rond de groene tafel
.
Volgens ons beslissen de 3 Angelsaksische juryleden met een zwijgzame verdwaalde duitser dat er voldoende ruimte was voor de stuurboord boot om voor ons te passeren.
Ze baseren hun conclusies echter op een tracker en niet op de voorhanden zijnde video en getuigen…
Regel 10 (bakboord stuurboord) geldt blijkbaar niet voor de Engelsen. Maar ze rijden dan ook links op dit eiland…
Zeer frustrerend…
Tekst: Didier Wackens