Voor de meeste deelnemers van de 44e Deltaweek is de Grevelingen geen onbekend water, maar nooit eerder was de Grevelingen het strijdtoneel voor de zeilers van de traditionele Deltaweek. De organisatie van de Deltaweek liet dit prachtige zoutwaterbekken zonder getijdenstromingen de afgelopen 43 jaar links liggen.
Dit jaar voor het eerst dan toch door de sluis van Bruinisse, waar de vloot deze ochtend vertrok met een mediterraan zonnetje en een matige, hoofdzakelijk noordwestelijke wind, richting Port Zélande. Dat betekende veel opkruisen. Alleen aan het eind van de banen waren er wat op en neer rakken met halve en ruimere wind. Her en der werden wat spinnakers gehesen, maar die waren soms moeilijk te houden en eindigden dan in het water, waardoor de snelheidswinst weer teloor ging.
Een eerste peiling onder de deelnemers hoe het wedstrijdvaren op de Grevelingen was bevallen, leverde alleen maar positieve reacties op, natuurlijk ook onder invloed van de ideale weersomstandigheden. De geur van vers gemaaid gras en koeien die vanaf de eilandjes de zeilers tegemoet kwam, was voor sommige doorgewinterde Oosterschelde zeilers misschien een vreemde gewaarwording. Maar het wedstrijdplezier werd daardoor niet beïnvloed. Veel deelnemers vonden het een goed idee om het vaarwater eens te verleggen naar de Grevelingen. Ook de organisatie was erg tevreden. De gastvrije ontvangst en de geboden faciliteiten in Jachthaven Bruinisse en Port Zélande waren uitstekend.
Voor wat berteft het wedstrijdelement, veranderde er vandaag niet veel ten opzicht van maandag. In de klasse ORC-1 bleef het een Zeeuws onderonsje en was schipper Hoogerheide uit Bruinisse met “Flirt” zijn tegenstander Clarijs uit Zierkikzee met “Xar” ook vandaag te snel af, hoewel het verschil kleiner was dan maandag.
In de ORC-3 bleef schipper Keetels uit Teteringen ook nu weer voorliggen op zijn vier tegenstanders, maar het verschil met nummer twee de “Stille Winde”, een Spirit 36, van Cees van Leeuwen uit Hellevoetsluis was kleiner dan gisteren.
In de ORC-4 kwam de dagoverwinning op naam te staan van schipper Hoefsloot uit Ede die met zijn Sprinta “Furie” de hele week dual-handed vaart en daardoor de kans op een extra prijs vergroot.
Bij de vier deelnemende Rond- en Platbodems in klasse B kon schipper Jan Middelburg uit Goirle met zijn lemsteraak “Tjoenster” de dagprijs overnemen van de “Verleiding”, die vanaf vandaag het veld platbodems had verlaten.