RPAYC onthult onderzoeksrapport over het Nexba-incident
De Royal Prince Alfred Yacht Club (RPAYC) heeft een uitgebreid rapport openbaar gemaakt met betrekking tot het dramatische ongeval van het nieuwe Farr X2 racejacht Nexba. Tijdens een kwalificerende offshore zeiltocht liep het zeiljacht een catastrofale kielbreuk op, wat resulteerde in een snelle kapseis. De twee ervaren bemanningsleden klampten zich gedurende 14 uur vast aan de omgekeerde romp, voordat ze werden gered.
Wat we weten en wat we nog steeds niet weten
De Royal Prince Alfred Yacht Club (RPAYC) heeft na dertien maanden haar rapport vrijgegeven over het Nexba-incident, waarbij de FarrX2 Nexba zijn kiel verloor en kapseisde voor de kust van New South Wales. Het incident heeft veel vragen opgeroepen binnen de zeilgemeenschap, en het rapport van 33 pagina’s heeft deze gedeeltelijk beantwoord, hoewel er nog steeds enkele belangrijke vragen onbeantwoord blijven.
Het onderzoeksrapport
Het rapport, opgesteld door een panel van drie hooggekwalificeerde en deskundige zeilers vanuit de clubleden, gaat niet in op de meest fundamentele vraag: waarom viel de kiel eraf? De club geeft aan dat ze zich niet richten op de mogelijke oorzaken van het verlies van Nexba’s kiel. Het document richt zich voornamelijk op de omstandigheden die leidden tot de kapseis van Nexba, de overleving van de twee vrouwelijke bemanningsleden en hun redding.
Wat ging er mis?
Tijdens de ingebruikname van het jacht in mei/juni 2022 werden verschillende defecten aan het licht gebracht, waaronder lekken in de waterballasttank, onveilige stanchion en veiligheidsrail bevestigingen, en problemen met de dieselmotor. Cruciaal was dat de bemanning op de ochtend van Nexba’s vertrek op de hoogte werd gesteld van een keelinspectie buiten het water, nadat een duiker slijtage had opgemerkt rond de kielgleuf. Echter, ze werden ervan verzekerd dat de boot zeewaardig was.
Kapseis na kielbreuk
Rond middernacht begonnen er problemen op te duiken met het jacht. Toen Nexba plotseling kapseisde, vond de noodsituatie snel plaats: het jacht kapseisde in een windvlaag en de bemanning worstelde om het reddingsvlot en de noodbakens te bemachtigen, met weinig succes. Ze werden uiteindelijk 14 uur later gered door een RIB van HMAS Brisbane.
Belangrijkste aanbevelingen en vragen
Het rapport eindigt met 20 gedetailleerde aanbevelingen, gebaseerd op de bevindingen van het onderzoek. Ondanks de grondigheid van het rapport blijven er echter enkele belangrijke vragen onbeantwoord.
Het meest opvallende is dat het rapport de namen van alle betrokken personen vermijdt, waaronder de eigenaar van Nexba, de projectmanager van FarrX2 in Australië en de lokale verkoopagent. De twee bemanningsleden worden alleen beschreven als “schipper” en “co-schipper”. RPAYC rechtvaardigt dit door te verwijzen naar de richtlijnen van World Sailing voor onafhankelijke incidentonderzoeken en rapportages.
Conclusie
Hoewel het rapport van RPAYC enige duidelijkheid biedt over de omstandigheden rond het Nexba-incident, blijven er nog steeds vragen onbeantwoord. Wat zeker is, is dat de zeilgemeenschap lessen zal trekken uit dit incident om de veiligheid op zee te verbeteren.
Download
Nexba-Incident-ReportHet volledige rapport is openbaar en beschikbaar gemaakt via ClubRacer, de RPAYC-website onder ‘Laatste Clubnieuws’ en zal ook beschikbaar zijn op de Australian Sailing Major Incident Reports pagina op: sailingresources.org.au.