Op zaterdagochtend 2 juli verloor de Nexba, het eerste productiemodel van de Farr X2, zijn kiel en kapseisde voor de kust New South Wales, Australië. De twee opvarenden werden gered door de kustwacht nadat ze zich meer dan 15 uur hadden vastgeklampt aan de romp van het gekapseisde zeiljacht.
Het tweetal kwam zaterdag om ongeveer 1 uur ‘s nachts in de problemen toen hun jacht kapseisde op 15 zeemijl voor de kust van Wollongow.
Het gemeenschappelijk centrum voor reddingscoördinatie van de Australische Maritieme Veiligheidsautoriteit zette ongeveer 12 uur later een zoekactie in gang, nadat het jacht als vermist was opgegeven.
De destroyer HMAS Brisbane van de Koninklijke Australische Marine kwam rond 14.00 uur ter plaatse en doorzocht een zoekgebied van ongeveer 60 vierkante zeemijl.
Een passerend koopvaardijschip zag het gekapseisde zeiljacht iets meer dan een uur later en de destroyer van de marine begaf zich naar het gebied, waar een RIB werd uitgestuurd om de zeilers te redden.
Ondanks de bijna 15 uur durende beproeving in wind van 56 km/u en een twee meter hoge deining, werd het zeilersduo in goede conditie bevonden nadat ze aan boord van HMAS Brisbane waren gebracht.
De onfortuinlijke zeilers werden zaterdag rond 19.00 uur op de marinebasis van Sydney herenigd met hun gezinnen.
Over de “Nexba”
Het zeiljacht, genaamd “Nexba”, is de eerste FARR X2 van de productielijn, gebouwd in opdracht van de sponsor Nexba en zeiliefhebber, John Bacon. De bemanning bestaat uit Alice Tarnawski (26) en Bryony Gregory (30) afkomstig uit Sydney’s Northern Beaches. Hun ambitie is om één van de eerste doublehanded zeilers te zijn die ooit hebben deelgenomen aan de Sydney to Hobart race.
Over de Farr X2
Na het succes van de Mumm 30 in de jaren 90 zou de Farr X2 de nieuwe productie raceboot van Farr Yacht Design in juli naar Europa komen.
De Farr X2 is volgens Farr Yacht Design de eerste productie race boot speciaal ontworpen voor short-handed racing. Deze high performance boot is ontworpen door de bekende Australische zeiler Bret Perry en wordt gebouwd in Singapore door XSP.
De Farr X2 heeft een romplengte van 9,2 meter en heet met zijn boegspriet een LOA van 10,8 meter. 205 liter waterballast een weerszijde moet voor voldoende stabiliteit zorgen. Het zeilplan leert ons dat mast met twee zalingen een asymmetrische spi kan voeren van maar liefste 102 vierkante meter. De IRC TCC zou op 1.08 uitkomen met deze configuratie.
De kostprijs van deze boot bedraagt een slordige €251.000 (bron: Sea Ventures UK Limited)
De Farr X2 “Nexba” in betere tijden:
Wordt vervolgt
De eerste Farr X2 in Europa is ondertussen verkocht aan een Britse eigenaar. Deze zal in juli in het Verenigd Koninkrijk arriveren en in augustus en september deelnemen aan een reeks regatta’s. Deze boot zal ook gebruikt worden als demo boot om potentiële eigenaars over de streep te trekken.
In de Nederland zou de Farr X2 worden vertegenwoordigd door Volvo Ocean Race veteraan Gerd-Jan Poortman.
Het lijkt erop dat ontwerper Bret Perry terug aan de tekentafel mag gaan zitten om ervoor te zorgen dat de kielconstructie onder alle omstandigheden heel blijft. Of de bouwer XSP verantwoordelijkheid draagt in dit ongeval is nog niet te zeggen. Een scheepvaartongevallen onderzoek zal uitsluitsel brengen. De Farr X2 zonder kiel is in ieder geval al geborgen.
Hoe de kiel werd gemonteerd door XSP: