Als je er morgen niet meer zou zijn, zou je dan oprecht kunnen zeggen dat je jouw leven maximaal hebt geleefd? Dat is de vraag die de Volvo Ocean Race in haar nieuw online campagne stelt. Met als doel om de volgende groep van stoere Onboard Reporters te ontdekken, die bereid zijn om in 2017-18 één van de zwaarste offshore uitdagingen ter wereld aan te gaan.
Het is ongetwijfeld ‘de moeilijkste job in de sportmedia’. Er is geen enkele andere sport, waarin toegewijde multimedia journalisten embedded in teams verslag doen. Potentiële kandidaten moeten een creatieve ‘boot camp’ overleven om aan te tonen dat ze de mentale en fysieke druk van hun rol aan kunnen.
Het evenement laat sinds 1973 ‘s werelds beste profzeilers de strijd met elkaar aanbinden over een afstand van 40.000 nautische zeemijlen. In negen maanden passeren ze vier oceanen en doen ze vijf continenten aan. Deze race heeft multimediale en ervaren mediaprofessionals nodig om bij de bemanningen aan boord te stappen en vanuit de meest afgelegen en ruige regionen verslag te doen naar de wal.
“Ik weet zeker dat voor een professionele storyteller er geen grotere uitdaging bestaat dan deze”, aldus de Amerikaanse filmmaker Amory Ross, die de afgelopen twee edities als Onboard Reporter vastlegde. “Je wordt ver over je fysieke, mentale en creatieve grenzen gepusht. Op een manier die met bijna niets te vergelijken valt.”
Om content vanaf de wereld oceanen bij de race fans te krijgen, is er serieuze technologie nodig. Elke boot is uitgerust met state-of-the-art apparatuur, op afstand bestuurbare camera’s, microfonen en op maat gemaakte media stations.
Met behulp van de meest geavanceerde satelliet technologieën in de wereld, legt elk stukje content ongeveer 200.000 kilometer af van de 65-voet lange race machines naar het hoofdkantoor in Alicante (Spanje).
De ideale kandidaat voor deze ‘elite storytelling’ ploeg moet in staat zijn om dagelijks, ongeacht de omstandigheden, hoge kwaliteit video-, foto- en geschreven content te produceren.
Met behulp van enkele van de meest geavanceerde satelliettechnologieën in de wereld, reeds lange tijd geleverd door wereldwijde satellietpartner Inmarsat, zal de content soms zo’n 200.000 nautische mijlen afleggen naar het hoofdkantoor in Alicante.
“We zoeken kandidaten met een avontuurlijke instelling, die tevens een gedegen media-achtergrond hebben. Die oog hebben voor beeld en een neus voor verhalen”, licht Leon Sefton toe. Hij leidt het OBR wervingsproject en is tevens Hoofd Televisie bij de Volvo Ocean Race.
“Het kan niet worden onderschat hoe moeilijk de uitvoering van deze rol is. Dag in dag uit in bootbrekende condities en met weinig tot geen slaap.”
Voor de editie van 2014-15 dienden zich meer dan 2.000 gegadigden aan. De organisatie verwacht dit keer een nog grote aantal sollicitanten.”
Het werk van de Volvo Ocean Race Onboard Reporters verschijnt wereldwijd regelmatig in toonaangevende mediakanalen, zoals The Daily Telegraph, de New York Times, Red Bull Media House en 242 omroepen op 83 televisiekanalen over de hele wereld.
“De Onboard Reporters in de Volvo Ocean Race moeten veel meer zijn dan een mooi gezicht met microfoon. In werkelijkheid voeren zij de moeilijkste job uit in de sportjournalistiek”, schreef de gevierde journalist Tim Wendel in de Huffington Post.
Om te solliciteren moeten potentiële kandidaten naar de campagne website, if.volvooceanrace.com, en de briefing volgen voor het maken van een proefopdracht.
Geselecteerde kandidaten gaan door naar de volgende ronde, waarin een formeel sollicitatiegesprek plaatsvindt. Dat brengt ze een stap dichter bij het toetreden tot ’s werelds avontuurlijkste mediateam.
http://if.volvooceanrace.com/