Start om 24 na het vuurwerk van de Yacht Club Italiano. We hebben daar een glaasje Italiaanse champieter gekregen, nen hoop dessertjes, en worden dan zonder echt veel wind de nacht in geschoten. Eenmaal dat we uit de baai van San Remo komen, krijgen we stilaan wat druk en kunnen we de Ker 53 Dralion beetje bij beetje vooraan in het pak krijgen.
Prima communicatie
De hele nacht wisselen we van stuurman en trimmers om Dralion optimaal op target speed, windhoek en hellingshoek te varen naarmate de wind toe neemt of afneemt. De communicatie tusen de trimmers, stuurman en navigator is net of we varen allemaal al jaren samen. Wat is het toch leuk varen als iedereen zijn vak kent. We varen trouwens met 8 verschillende nationaliteiten aan boord, maar daarover later meer.
Pasta of pizza volgens de vlag
We komen de nacht uit en liggen in de buurt van 2 zestig voeters en ergens achter ons zou een zeventig voeter moeten liggen. Alle drie van die boten waarvan de vlag verklapt dat er zeker pasta of pizza aan boord zal zijn.
Naarmate dat de zon opkomt naderen we de baai van Saint-Tropez en hebben we gemerkt dat 1 van onze concurrenten blijkbaar de kust heeft opgezocht om op een Drimmelse manier waarschijnlijk een kantje te gaan trekken, maar onze Franse navigator Francois zegt op zijn eigen manier dat je daar niets te zoeken hebt. En even later liggen die jongens daar in die baai geparkeerd.
Net geen line honours, maar…
We komen als 2de over de finishlijn en op handicap winnen we hier net zoals vorig jaar onze eerste wedstrijd. Het verschil bedraagt 3 min en 6 sec met de 2de. Ook Erik van Vuuren (NED) zagen we in San Remo rondlopen. Hij moest de oude Pacha onder zijn hoede nemen en de nieuwe eigenaars een beetje op weg helpen. We zijn natuurlijk ook benieuwd hoe hij het er vanaf gebracht heeft…
Planning voor de volgende dagen
De komende 3 dagen varen we hier inshore wedstrijden, en woensdag starten we een offshorreke terug naar San Remo maar eerst rond die Giraglia rots bovenaan Corsica.
www.giragliarolexcup.com