De commissie hoger beroep heeft deze week beslist dat Baraka GP moet worden teruggeplaatst in de uitslag van de Huysman Antwerp Race. Hiermee wordt de diskwalificatie, uitgesproken door het Antwerp Race protestcomité, teruggedraaid. Zodoende wint Baraka GP alsnog de Huysman Antwerp Race in de Maxi klasse. Het protestcomité ging hier in de fout.
De feiten:
Op 9 oktober werd tijdens de Huysman Antwerp Race door schipper Hans Bouscholte aan boord van de Volvo 60 BOUDRAGON protest ingediend tegen BARAKA GP. Beide zeiljachten zeilden in de Maxi klasse.
Baraka GP zou volgens Hans Bouscholte (BOUDRAGON) het merkteken “Multraship” niet gerond hebben zoals aangegeven in de Sailing Instructions paragraaf 10.1. Naar eigen zeggen hebben zij vervolgens geprotesteerd op kanaal 72 en de protestvlag getoond.
Tijdens het verhoor was niemand van BARAKA GP aanwezig. Het protest werd behandeld onder het zeilwedstrijd reglement RRS paragraaf 63.3(b).
RRS 63.3(b) zegt:
Als een partij in een verhoor niet bij het verhoor verschijnt, mag het protestcomité desondanks doorgaan met het verhoor. Als de afwezigheid van de partij onvermijdelijk was, kan het comité het verhoor heropenen.
Het Antwerp Race protestcomité onder leiding van voorzitter Leo Vekemans beslist om BARAKA GP te diskwalificeren voor overtreding van wedstrijdbepaling SI 10.1
BARAKA GP schipper Olivier de Graaf vraagt op zijn beurt op 30 oktober 2021 om heropening van het protest nr. 1. Op 9 november beslist het Antwerp Race protestcomité de heropening te weigeren.
BARAKA GP dient vervolgens op 12 november 2021 een aanvraag tot hoger beroep in bij het Belgisch nationaal verbond omdat de heropening geweigerd werd. De vraag om hoger beroep voldoet aan Appendix R en zal op een latere datum behandeld worden door de Commissie Hoger Beroep.
Behandeling Hoger beroep:
De Commissie Hoger Beroep krijgt kennis van de verkregen documenten van Hans Bouscholte, de protesteerder. Het protestcomité bekijkt de sailing instructions en uitslag.
De Commissie Hoger Beroep stelt vast dat:
- Er namen enkel 2 Maxi’s deel: BARAKA GP en BOUDRAGON.
- Volgens de SI art 6.1 werden de deelnemers in 6 groepen ingedeeld. De Maxi’s werden ingedeeld in groep 3 en startten vanuit Breskens.
- SI 9.1 beschrijft het parcours voor de groepen 1, 2 en 3 met vertrek uit Breskens. Hierin staat vermeld “niet voor Maxi’s (zie art.9.2)”. In art.9.1 (in lijn 11) het ronden van “sleepboot Multraship” met een vermelding van SI 10.1.
- Het parcours voor de groepen 4, 5 en 6 is beschreven in SI 9.3 vervat in lijn 5 het ronden van het merkteken “sleepboot Mutraship” met een vermelding van SI 10.1.
- SI 10.1 beschrijft de positie, de gevoerde vlaggen en hoe het merkteken moet gerond worden.
- SI 9.2 beschrijft het te volgen parcours alleen voor de Maxi’s van groep 3. Dit parcours beschrijft niet het ronden van het merkteken “sleepboot Multraship”.
- Het Protestcomité vermeldt noch de aan- of afwezigheid van het rapport van het wedstrijdcomité aan de finish dat, in overeenstemming met SI art 17.1, het protest van BOUDRAGON vaststelt.
Besluit Hoger Beroep
De Commissie Hoger Beroep is van oordeel dat BARAKA volgens de hierboven vermelde artikels, het voornoemde merkteken, niet moet gerond worden en dat de door BOUDRAGON genoemde wedstrijdbepaling SI 10.1 niet van toepassing kan zijn.
- Het protestcomité had, voor het protest ontvankelijk te verklaren (RRS 63.5), moeten lezen dat wedstrijdbepaling SI 10.1 niet van toepassing was voor de Maxi klasse.
- De afwezigheid van BARAKA GP op het verhoor en de instructie volgens RRS 63.3(b) zijn niet meer relevant.
Beslissing Commissie Hoger Beroep
- Het beroep is ontvankelijk.
- De beslissing van het Antwerp Race protestcomité is fout.
- BARAKA GP moet terug geplaatst worden op zijn plaats van aankomst.
De nieuwe uitslag staat ondertussen op de Huysman Antwerp Race website.