De Irish Sea Offshore Racing Association (ISORA) heeft tijdens haar jaarlijkse algemene vergadering op zaterdag 2 november in het National Yacht Club in Dun Laoghaire een dringende oproep gedaan voor heldere veiligheidsprotocollen. ISORA-voorzitter Peter Ryan uitte in het magazine Afloat zijn ernstige zorgen over de aansprakelijkheid van de organisatie naar aanleiding van een recent rapport van de Marine Casualty Investigation Board (MCIB) over een incident met het jacht Jelly Baby in Cork Harbour.
Ryan benadrukte dat, zonder duidelijke richtlijnen van World Sailing of Irish Sailing over de veiligheid en verantwoordelijkheden bij offshore-zeilevenementen, het onaanvaardbaar is om risico’s te nemen.
“We kunnen niet zomaar regels bedenken en hopen dat die standhouden in de rechtszaal,” stelde hij.
Hij voegde eraan toe dat ISORA bereid is om alle races te annuleren als er tegen volgend seizoen geen afdoende protocollen zijn.
Zeiljacht Jelly Baby op de rotsen: aanleiding voor ISORA’s bezorgdheden over veiligheid
Het incident met het zeiljacht Jelly Baby, een J-109 van de Royal Cork Yacht Club, vormde de aanleiding voor de recente bezorgdheden van ISORA over de veiligheid en aansprakelijkheid bij offshore races. Tijdens de laatste racedag van de 2021 Autumn League bij Cork Harbour belandde Jelly Baby op de rotsen na een noodsituatie.
Hoewel de volledige bemanning veilig werd gesteld, verliep het incident chaotisch. Na het ronden van een boei liep het zeiljacht uit het roer, waarbij een bemanningslid overboord ging. Bij de reddingsmanoeuvres brachten de bemanningsleden het zeiljacht echter te dicht bij de kustlijn en de rotsen aan de havenmonding. Ondanks inspanningen om weg te sturen van de lijzijde, liep Jelly Baby vast op de rotsen bij Weaver’s Point, bekend als Bull Rock. Dit voorval heeft binnen ISORA geleid tot hernieuwde discussies over de noodzaak van duidelijke veiligheidsprotocollen en verantwoord risicomanagement.
Racecomité en zeilfederatie mogelijk juridisch aansprakelijk
Tijdens de jaarlijkse algemene vergadering bleek dat de huidige risicobeoordeling van ISORA niet meer toereikend is, zeker gezien de potentiële juridische gevolgen. In het rapport van de MCIB werd vastgesteld dat het niet voldoende is om de verantwoordelijkheid alleen bij de schippers te leggen. Het racecomité, evenals de organiserende instantie, zouden ook juridisch aansprakelijk kunnen worden gesteld indien richtlijnen van World Sailing niet volledig nageleefd worden.
Ryan gaf aan dat deze kwestie naar voren zal worden gebracht tijdens de World Sailing Conference in Singapore en het Irish Race Officers-evenement in Galway. Dit toont het belang aan dat ISORA hecht aan het verkrijgen van wereldwijde en nationale steun voor een werkbaar veiligheidskader.
Huidige situatie en toekomst van offshore racen in de Ierse Zee
Met het drukke zeilkalenderseizoen van 2024 zag ISORA dat bemanningen vaker besluiten om niet deel te nemen vanwege vermoeidheid, wat de organisatie soms tot last-minute beslissingen dwong. Dit verhoogt volgens ISORA de noodzaak voor een duurzame aanpak van veiligheid en risicobeheer, vooral gezien het vrijwillige karakter en de beperkte middelen van de organisatie.
In een officiële verklaring stelde ISORA:
“We willen de offshore-races in de Ierse Zee behouden, maar dit moet op een veilige en verantwoorde manier gebeuren.”
De oproep van de organisatie om steun van de koepelorganisaties te verkrijgen, benadrukt hun inzet voor een veilige toekomst voor de offshore zeilsport.
Veiligheidskwesties waren ook aan de orde bij dodelijk ongeval met Capella tijdens Light Vessel Race
Deze kwestie herinnert ons aan het tragische ongeval met het Nederlandse zeiljacht Capella tijdens de Light Vessel Race vanuit Zeebrugge. In die zaak werd de organiserende jachtclub, de Royal Belgian Sailing Club (RBSC), door de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer (FOSO) op talrijke nalatigheden gewezen. Volgens het FOSO onderzoeksrapport ging de RBSC wedstrijdleiding 5x zwaar in fout op vlak van racemanagement.
Het incident benadrukte eveneens de cruciale rol van duidelijke veiligheidsprotocollen en de verantwoordelijkheid van organiserende partijen om risico’s voor bemanning en deelnemers adequaat te beheren. Dit onderstreept het belang van consistente veiligheidsrichtlijnen en aansprakelijkheden tijdens offshore zeilraces, een kwestie die nu ook door ISORA aan de kaak wordt gesteld.