De eerst kielbreuk van 2020 is een feit. Terwijl de 628 zeemijl lange Sydney Hobart Yacht Race relatief mild was in 2019 is de Noordelijke route huiswaarts langs de Australische kust dat zeker niet. Maar liefst 3 zeiljachten hebben op 5 januari in een tijdspanne van slechts 30 minuten een noodoproep uitgezonden.
Om 3.10 uur vroeg de bemanning van de 30 voet lange Gun Runner, een one-off ontworpen door Jarkan, assistentie nadat deze de mast verloren had. Vijf minuten later kwam de oproep binnen van Secret’s Business, een Murray 42, zij hadden twee gewonden aan boord.
De LCE Showtime van Mark Grifith was er het ergst aan toe. Om 2.05 uur lokale tijd kwam de noodoproep binnen dat de kiel van deze Ker 40 (zie foto boven) afgebroken was maar dat de zevenkoppige bemanning zich had kunnen redden met het reddingsvlot. Zij werden 3 uur later opgepikt door de reddingsdienst.
Op het ogenblik van de kielbreuk werden windsnelheden gemeten van 48 knopen. De storm zorgde ervoor dat de boot na de kielbreuk onmiddellijk kapseisde.
Heldenactie door schipper
Volgens navigator Rob Buchanan was het overleven van de ganse bemanning voor een deel te danken aan een bemanningslid dat “een van de moedigste dingen deed die ik ooit heb gezien”. Nadat de bemanning zich onder de zinkende boot kon bevrijden verhinderden de opgeblazen reddingsvesten dat ze weer onder water konden gaan om het reddingsvlot op te halen.
Het was schipper Christian Charalambous die zijn reddingsvest uittrok om weer onder water te kunnen duiken om het vlot te gaan halen.
Buchanan vertelt: “De boot was iedereen aan het verwonden terwijl het op de golven sloeg en wij hielden haar krampachtig vast”.
Eén bemanningslid werd bewusteloos geslagen door de klappen van de romp.
Nadat iedereen aan boord was van het reddingsvlot werd het noodbaken geactiveerd alsook de persoonlijke noodbakens in de reddingsvesten (PLB’s).
Volgens Buchanan werd het reddingsvlot nadien opgemerkt door een reddingshelikopter. “Wij hadden geluk want er waren heel veel reddingswerkers actief in de buurt vanwege de bosbranden”. Buchanan vult aan: “De bemanning zou het anders niet gehaald hebben wegens de vele verwondingen”.
Bron: The Australian.
UPDATE: 10-01-2020 1:00 – Kiel niet ontworpen door Ker Yacht Design
Jason Ker van Ker Yacht Design heeft ons zonet laten weten dat de kiel die afgebroken is van de Ker 40 “Showtime” niet ontworpen was door Ker Yacht Design. De eigenaar zou een retrofit kiel hebben gemonteerd, ontworpen door een lokaal ontwerpkantoor en gebouwd door een een lokale producent.
Tevens voegt Jason Ker eraan toe dat Ker Yacht Design in de laatste 23 jaar vele kielen heeft ontworpen en gebouwd door verschillende fabrikanten, waarvan niet één gefaald heeft. Volgens Jason is de Showtime het enige Ker zeiljacht dat een kiel had niet ontworpen door hen.
Lees hier de originele mail van Jason Ker aan ons:
Dear Eddy,
I would like to make clear that the keel lost by the Ker 40 ‘Showtime’ was not designed by Ker Yacht Design. The yacht had a retrofit keel fitted, designed by its owner’s local design office near Sydney and built by a local fabricator.
We have designed a great many keels over the last 23 years which have been constructed by many different builders around the world, none have ever failed. To the best of our knowledge, Showtime is the only yacht designed by us to have had a keel fitted that was not designed by us.
The keel, designed by the owner’s local Naval Architect, was configured as a vertical hollow strut welded to a horizontal mounting plate, which in turn was sitting in a shallow recess in the boat’s hull and bolted to the boat’s structure. This is not a design approach we would ever endorse as the high stress point at the junction is coincident with the horizontal welded joint.
The skipper of the delivery voyage Rob Buchanan and his crew only survived through extremely calm thinking and bravery under stressful circumstances. Rob woke hearing a metallic ‘Ping’ just before he was thrown across the boat from his windward bunk as they capsized.
While they made their plans to escape it was apparent to Rob that the inverted boat was holding air pressure in the hull, so the top plate of the keel can only have remained fully bolted to the yacht. When the crew swam down out of the boat, they saw that the vertical part of the keel was missing, revealing that the keel had failed at the welded joint between the exposed vertical and the recessed horizontal parts.
I would be grateful if you would correct your article to state that Ker Design was not involved in the keel design or the capsize.
Best regards, Jason