MAPFRE pakte gisterenavond de eerste Spaanse zege in de inport race van het Amerikaanse Newport/Rhode Island. Schipper Iker Martinez (ESP) greep direct na het startschot de leiding en liep vervolgens verder uit richting winst in de Team Vestas Wind Inport Race.
Team Alvimedica zeilde voor een enorm publiek een uitstekende thuiswedstrijd en werd tweede. Klassementleider voor de Volvo Ocean Race Trophy, Abu Dhabi Ocean Racing, kwam terug van de vijfde naar de derde podiumplaats.
“Dat was de mooiste zeilparade waaraan ik ooit heb meegedaan”, lachte de ‘local boy’ en Alvimedica-schipper Charlie Enright na afloop. Hij doelde op de halve windse baan die door een onverwachtse winddraaiing ontstond. Daardoor zeilden de zes boten achter elkaar aan en waren er vrijwel geen kansen om in te halen. Hoewel het Nederlandse Team Brunel bij de vijfde boeironding toch nog Dongfeng Race Team wist in te passeren en zo als vijfde finishte.
Slechte start voor Team Brunel
De Nederlandse schipper Bouwe Bekking (Deventer) zei over hun teleurstellende resultaat: “Dit was mijn fout. Ik had een slechte start als allerlaatste. Zo gaat dat soms in het zeilen. De baan was als ‘follow the leader’, dus we konden niet veel meer goed maken. We hadden 1 kans en die grepen we om voorbij Dongfeng te komen.” Dankzij deze vijfde plek zakt Team Brunel een plaatsje in het totaalklassement van de havenraces. Bekking en zijn mannen staan nu tweede, een punt achter Abu Dhabi Ocean Racing. Team SCA met de Nederlandse Carolijn Brouwer aan het roer, vandaag als vierde gefinisht, behoudt de derde plaats overall.
Eerste Spaanse zegen
MAPFRE en Team Alvimedica gingen in het eerste rak redelijk gelijk op. Het Spaanse team koos vervolgens in de gate (2 boeien waar de boten tussendoor varen en een kant kiezen om te ronden) voor de linkerboei, terwijl het Turks/Amerikaanse team voor de rechterzijde ging. MAPFRE trok aan het langste eind en vond goede druk na de boeironding. Schipper Iker Martinez, terug van een etappe weggeweest met zijn olympische catamaran, bleef achteraf nuchter: “We worden langzaam beter en dat is wat we willen: ons verbeteren.” Met de Spaanse zege hebben nu alle teams, behalve Team Vestas Wind, een havenrace op hun naam staan.
Vanavond om 20 uur Benelux tijd lijnen de zes boten opnieuw op. Dit keer voor de start van de zevende etappe van Newport naar Lissabon.
Toekomstvisie op de race
Eerder op zaterdag 16 mei presenteerde Volvo Ocean Race CEO Knut Frostad zijn visie op de toekomst van de race. Zo ligt de ambitie voor de volgende editie in 2017-18 op 8 tot 10 boten. Hij onthulde dat de kosten voor een nieuwe Volvo Ocean 65 bedragen inderdaad 4,5 miljoen euro, zoals aangegeven bij de introductie in 2012. Alle 7 boten die op 27 juni in Göteburg deze twaalfde Volvo Ocean Race beëindigen, zullen opnieuw worden gebruikt voor de volgende editie. Er zullen op aanvraag meer Volvo Ocean 65’s worden gebouwd.
Frostad gaf aan dat de bestaande Volvo Ocean 65’s, bestemd voor 2 edities, op diverse punten zullen worden verbeterd. De belangrijkste elementen, betrouwbaarheid en veiligheid, blijven in het project centraal staan. De race kijkt wel naar hoe het genereren en consumeren van energie beter kan verlopen, net als de communicatie. Deze correcties zullen worden aangekondigd tijdens de METS, vakbeurs voor uitrustingen, materialen en systemen voor de pleziervaart, van 17 tot en met 19 november 2015 in Amsterdam. De aanpassingen aan de vloot vinden plaats tussen november 2016 en mei 2017. Op 1 maart 2017 zal tevens het nieuwe en betere zeilontwerp klaar zijn.
Verder zei Frostad dat het voor sponsors makkelijker moet worden om in te stappen, waarvoor een aanzienlijke bewerking van het boek met regels voor teams en havens nodig is. De aangepaste en ingekorte versie zal in september van dit jaar klaar zijn.
Volgens de CEO ziet hij graag een verbetering in de onboard communicatie, om het alsmaar veranderende medialandschap bij te houden. Daarbij denkt hij aan de introductie van GPS-gestuurde camera drones. “Elke boot zal er eentje bij zich hebben. Ik ben 100 procent zeker dat dit gaat gebeuren”, aldus Frostad. Hij kondigde ook plannen aan van een langere en betere training voor Onboard Reporters in de zomer van 2016. Tot slot zei Frostad dat de route voor de volgende editie in januari 2016 naar buiten wordt gebracht.