Mark Slats (NED) , momenteel nummer twee in de Golden Globe Race, heeft maandagmiddag besloten contact op te nemen met zijn shoremanager Dick Koopmans. Mark ervaarde afwijkende inzichten over het begrip ‘veilig varen’ en besloot met zijn manager te overleggen over wat de beste keuze is voor de komende dagen. Gezamenlijk hebben zij besloten dat Mark nu koers maakt naar La Coruña om daar te schuilen en zijn weg op een later tijdstip te vervolgen.
Maandagochtend 28 januari zagen de weersvoorspellingen voor het laatste stuk van de Golden Globe Race er zeer slecht uit voor Mark Slats. De voorspellingen lieten enorme stormen en tevens enorme hoge golven zien.
Tegenstrijdig advies
Don McIntyre, race organisator van de Golden Globe Race, gaf Mark eerder die dag het advies om zijn boot, Ohpen Maverick, de Golf van Biskaje in te varen. Mark’s shoremanager Dick Koopmans was het hier niet mee eens en heeft hierop contact gezocht met zowel Kustwacht Nederland als de Engelse kustwacht. Beiden autoriteiten begrepen de zorg vanuit Team Slats volkomen.
Ook werd er contact gezocht met Gerrit Hiemstra, een Nederlandse autoriteit op het gebied van meteorologie en tevens zelf oceaanzeiler. Hiemstra gaf aan dat het volstrekt onverantwoord is om de Golf van Biskaje in te gaan en donderdag 31 Januari de haven van Les Sables d’Olonne aan te lopen.
Gerrit Hiemstra was kort en bondig:
“Maak dat je daar weg komt en houd een helikopter klaar.”
Afbeelding: windvoorspelling van 40-60 knopen voor dinsdag 29/01/2019 om 9:00 UTC in de Golf van Biskaje
Mark Slats riskeert tijdstraf
Volgens de Golden Globe organisatie riskeert Mark Slats nu een tijdstraf voor de overtreding van de regels voor satellietcommunicatie en de directe hulp van zijn Nederlandse teammanager Dick Koopmans.
Zolang Mark Slats in de race blijft heeft hij weinig te verliezen. Zijn tweede plaats blijft zelfs met een zware tijdstraf onbedreigd want de Est Uku Randmaa, de nummer drie in de Golden Globe Race, zeilt nog in de buurt van Brazilië.
Aanvraag om finish te verplaatsen afgewezen
Dick Koopmans had eerder op maandag de Golden Globe Race raceleider gevraagd om de finish verder buitengaats te verleggen of zelfs te verplaatsen naar Brest (Frankrijk) of Falmouth (UK). Dit verzoek werd afgewezen.
Communicatiestroom tussen Dick Koopmans en wedstrijdleider Don McIntyre
(bron: Golden Globe Race organisatie)
- At 10:30, Race HQ received a communication from Dick Koopmans, Mark Slats‘ team manager, asking for the Race finish line to be moved 50 miles offshore. This was denied.
- 11:59, Race HQ responded to Koopmans saying that Race Chairman Don McIntyre had sent a weather warning to Slats and that Mark and subsequently called via his safety sat phone to discuss the weather scenario. Slats advised that he was receiving weather forecasts onboard and was aware of the approaching storm. The email advised Koopmans that Slats was not slowing down and continuing towards the finish line. It added. “But if you want a message passed on the weather, we are happy to do that. Just email here.”
- 12:21 Koopmans replied by e.mail saying that “I spoke to Geerit Hiemsta, one of our leading meteorologists in Holland…In his opinion it is completely unsafe to sail into the Bay of Biscay. He suggests to stay outside and finish in La Coruna or Brest, but not in Les Sables d’Olonne. This is also the (unofficial) opinion of the Dutch Coastguard and Falmouth Coastguard.
I am very unhappy with your advice and consider to call Mark on his Iridium phone, whatever the consequences may be.” - 13:16, Race Chairman Don McIntyre responded: “Just a reminder, we never give directives to entrants. We give opinions and the final choice is up to entrants. Mark is receiving weather reports on his radio….
I would strongly suggest that you do NOT call Mark. I have offered to message him any advice you wish to send him in relation to safety avoiding the storm. I am awaiting for that advice. All decisions are the responsibility of the skipper.…I am now officially asking you for your advice on the safest route for him to take if you wish to be involved with efforts to send him to the safest place. I will then pass him that from you.” - 13:28: message from GGR HQ to Mark. “Dick advice: head to la Corunna or Brest to miss the storm.”
- 13:33 Email from Koopmans to GGR: ”Ignoring authorities like Coastguard and top meteorologist. I do not trust the Race Committee on their knowledge in the situation. I think safety is now more important than rules.
I will send Mark messages to his Iridium phones from now on.
Advice from Mr Hiemstra – ‘Have a helicopter ready’ - 13:34. Email from Koopmans to GGR: Do not speak to Mark in my name.”
- 13:38 Race HQ to Koopmans: “Mark will be penalised for breech of rules. We have NOT been directed by any authority and if you look at your emails, we are awaiting your advice on where to send him. Your actions and comments DO NOT relate in the best interests of Mark’s race and we are both working towards Mark’s Safety. PLEASE place your message through GGR. If you need clarification, please ring. WE ARE STILL WAITING YOUR ADVICE.
YOU RISK PENALISING MARK FOR NO REASON AT ALL…YOUR CHOICE. WE HAVE MADE IT CLEAR WE CAN SEND ANY MESSAGE TO HIM. WE ARE STILL WAITING. YOU MUST NOT CONTACT MARK - 13:46: Email from Koopmans to Race HQ: “Safety is more important than penalties. You can read all the messages later and decide on penalties.”
Koopmans ignored RACE HQ advise and messaged Slats directly – a direct breech of the Notice of Race. - 16: 00 (approx.): Mark phoned Race HQ to discuss the weather and asked permission to call Koopmans for advice, and asked for Koopman’s phone number. GGR agreed as Koopmans would not give GGR the safety information. At subsequent meeting of the Race Committee, it was decided not to provide the number since a call to Koopmans constituted outside assistance and a further breech of the Notice of Race.
- 16:12: Mark called Race HQ to say that he had altered course to La Corunna and confirmed that Koopmans had contacted him directly. Slats was advised that he now faced a time penalty.
Finishtijd (ETA) nu onbekend
Wanneer Slats het advies van de Golden Globe Race had gevolgd zou hij donderdagmiddag rond 17:00 uur de haven van Les Sables d’Olonne aanlopen. Ter hoogte van de finish is het water nog maar 10 meter diep. Wanneer Slats van achteren te maken krijgt met golven van 6-9 meter hoogte kan dit in combinatie met de ondiepte nog weleens zeer gevaarlijke situaties opleveren. Wanneer Slats nu in de haven van Les Sables d’Olonne aankomt is nog niet bekend.
Al 211 dagen onderweg
Mark Slats vaart momenteel al 211 dagen in de Golden Globe Race. Een historische zeilrace solo non-stop rond de wereld zonder hulp van buitenaf en zonder het gebruik van moderne communicatie – en navigatieapparatuur.
Van de 18 deelnemers aan de start zijn er nog slechts 5 in de Golden Globe Race. Slats overleefde een gigantische storm in de Zuidelijk Indische Oceaan waarbij twee deelnemers die vlak achter hem lagen hun mast verloren en beiden van boord afgehaald moesten worden. Een van hen, de Indiase Abhilash Tomy brak een aantal rugwervels waaraan hij geopereerd moest worden. Tomy werkt nog steeds aan zijn revalidatie. Ook heeft Slats te kampen gehad met extreme windstiltes voordat hij onder Australië kon doorvaren. In een radiogesprek gaf Slats aan de periodes van windstilte zelfs als erger te ervaren dan wanneer hij te kampen heeft met een storm van 50-60 knopen wind.
Slats heeft zijn achterstand op de nummer 1 in de race, de Franse zeilveteraan Jean-Luc van den Heede uit Les Sables d’Olonne Frankrijk, weten terug te brengen van 2000 mijl naar op het moment van schrijven slechts nog een kleine 400 mijl.