10 april 2023. De Britse solo schipper Ian Herbert-Jones heeft zijn EPIRB geactiveerd tijdens een zware storm in de Zuid-Atlantische Oceaan tijdens de Golden Globe Race: redding is onderweg
UPDATE: De organisatoren van de Golden Globe Race hebben een ‘Code Red’ update uitgegeven nadat de Britse solo schipper Ian Herbert-Jones zijn EPIRB activeerde terwijl hij zich in een zware storm in de Zuid-Atlantische Oceaan bevond.
De wind zou meer dan 50 knopen bedragen, met geschatte windstoten van 70 tot 88 knopen, met golven van 6,5 tot 7,5 meter hoog.
Puffin, de Tradewind 35 van Herbert-Jones is omgerold en ontmast. Herbert-Jones heeft een snee in zijn hoofd en een rugblessure. Het Argentijnse MRCC coördineert een reddingsactie.
Een bericht op de Golden Globe Race Facebook pagina van de organisatoren rond 20.00 uur BST meldde de situatie voor het eerst:
“SITUATIE: PUFFIN heeft zijn EPIRB….GGR TRACKING nu ingesteld op 15 minuten. Om 1540UTC belde Ian Herbert Jones SKIPPER PUFFIN met zijn Iridium telefoon naar GGR om te melden dat hij in extreem weer zat zonder zeil en probeerde met de hand benedenwinds te sturen, het jacht lag vaak om …Er was een kleine hoeveelheid water beneden. Het was een slechte verbinding en ik verloor het contact.
“Om 1550UTC belde IAN opnieuw … hij had zijn EPIRB geactiveerd, kon zijn drijfanker niet te water laten omdat het cockpitluik onder water stond, was twee keer uit de cockpit gespoeld en had moeite om de boot aan de wind te houden.
“Hij legde uit dat hij de EPIRB had geactiveerd omdat hij aanvankelijk geen Iridium telefooncontact kon maken en hij wilde dat iemand zijn situatie kende. Ik adviseerde hem om zijn drogue te lanceren indien mogelijk en dat het extreme weer nog minstens vijf uur zal aanhouden. Hij probeert dat te doen.
“Er is slechts 8 inches water boven de cabinevloer. Hij denkt dat dit lekkage is via de cockpit…de handmatige lenspomp werkt dus hij zinkt niet. De mast zit vast. Alle veiligheidsuitrusting aan boord is veilig. Zijn elektrisch systeem heeft weinig vermogen.
“Ik vroeg hem over een uur weer te bellen. Ongeveer 1700UTC. Hij gebruikt de iridium telefoon in de cockpit. MRCC kan moeite hebben om hem te bellen vanwege het lawaai en hij kan de telefoon uitschakelen tussen de contacten door. Ik heb hem geadviseerd de EPIRB aan te laten staan. De geactiveerde EPIRB staat vermeld als afkomstig van zijn verlaten schip GRAB bag…dit is ongebruikelijk en ik denk dat het een vergissing is. Hij is aan boord en het zou de EPIRB zijn van in de jachthut….hij heeft het schip NIET verlaten.
“Ik heb Ian erop gewezen dat hij dit extreme weer zo goed mogelijk moet beheersen totdat het over vijf uur begint te beteren.
“SITUATIE : ALERT TOETS OP YB3 Handmatig ingedrukt. GEACTIVEERD! Om 1725UTC Bericht ontvangen op GGR van PUFFIN YELLOW-BRICK YB3 satelliet tracking en texting unit adviserend ” Knop ALERT…. 46., 57.250S 037, 12.382W ” Dit betekent dat Ian handmatig naar de YB3 unit is gegaan en handmatig een veiligheidsdeksel heeft opgetild en de noodsignaalknop van de YB3 satelliet texting unit heeft ingedrukt.
“Dit wordt door GGR erkend als een noodprotocol voor alle GGR deelnemers. Dit suggereert dat hij zeker in een noodsituatie verkeert. Hij had GGR niet gebeld op de gevraagde 1 uur update tijd. Hij was 25 minuten te laat voor de gevraagde telefonische update. Op het moment van de activatie van de ALERT BUTTON was de weersvoorspelling SW40Kt Gusting 88Kt en 7.7mtr SEA.
“MRCC Argentina leidt nu de reddingsoperatie. Verdere updates zodra ze beschikbaar zijn.”
Om ongeveer 2100 uur vanavond postte de Facebook-pagina voor Ian Herbert-Jones’ Golden Globe Race-deelname: “UPDATE – Ian heeft contact gemaakt met GGR – Puffin rolde om, ze is ontmast, hij heeft zijn rug verwond en kan zich moeilijk bewegen, er staat 2ft water in de cabine, de situatie verslechtert en hij heeft een weersverbetering nodig om het tuig vrij te maken… we wachten op verdere updates via GGR van MRCC die de reddingsoperatie coördineren – we zijn allemaal bij je Ian”.
“MRCC Argentinië coördineert de reddingspogingen. Om 2125UTC belde hij dat hij het binnendringen van water in de boot heeft kunnen stoppen. Hij is bezig met het verwijderen van het tuig in extreme omstandigheden omdat het de romp raakt. Hij heeft ook zijn hoofd bezeerd en zijn rug wordt stijf.
“Een volledig rapport zal in het komende uur worden vrijgegeven. “We bedanken iedereen die momenteel helpt met Ian’s herstel.”
Ian Herbert-Jones bevindt zich momenteel ongeveer 1.200 mijl ten oosten van Argentinië. Hij is de laatste deelnemer aan de solo ‘retro’ Golden Globe Race, die in september 2022 van start ging.
Herbert-Jones zeilde in de ‘Chichester’ divisie nadat hij eerder een stop had gemaakt in Vuurland om zijn stuurinrichting te repareren. Bij de nadering van Kaap Hoorn vorige maand ondervond hij een van de slechtste omstandigheden van alle deelnemers aan de 2022 Golden Globe Race, met verschillende dagen van intense stormen bij het naderen van Kaap Hoorn, waaronder windvlagen van 60 knopen en zeeën van 7 meter.
Als laatste deelnemer aan de race moest Herbert-Jones later Kaap Hoorn ronden. In een gesprek met Yachting Monthly in februari voorafgaand aan de ronding zei hij: “Ik vind het helemaal niet erg om toe te geven dat ik erg bezorgd ben [over het ronden van Kaap Hoorn zo laat in het seizoen]. Ik weet dat het daar heel snel serieus kan worden.
Na reparatie is hij eind maart opnieuw gestart vanuit Argentinië. Zijn dichtstbijzijnde collega solo schipper, Jeremy Bagshaw, zit meer dan 1600 mijl noordwaarts.
Herbert-Jones, uit Shropshire, Engeland, vaart op Puffin, een Tradewind 35 kotter. Puffin eindigde eerder de Golden Globe Race 2018 als 4e voor schipper Istvan Kopar, ondanks stuurproblemen en verschillende knockdowns.
Bron: Yachting World