16 schippers vertrekken uit Les Sables d’Olonne voor een negen maanden durende race van 30.000 mijl rond de wereld. Duizenden juichen de schippers toe tijdens een groots afscheid met 21 saluutschoten. De eerste 24 uur is mooi weer voorspeld, daarna krijgen de deelnemers forse tegenwind te verduren.
De emoties liepen hoog op toen familie en vrienden afscheid namen van 16 schippers die vanuit Les Sables d’Olonne vertrokken voor één van de meest slopende uitdagingen ter wereld. De Golden Globe Race is een non-stop zeiltocht met kleine, ouderwetse jachten van 32-36 voet, zonder technologie en zonder assistentie. Na jaren van intensieve voorbereidingen en veiligheidscontroles was de gedachte aan 9 maanden totale isolatie met alleen hoogfrequent radio’s om met familie te praten een ontmoedigende gedachte.
De bevolking van Les Sables d’Olonne was in groten getale aanwezig om de GGR deelnemers aan te moedigen. Duizenden stonden langs de muur aan het mythische kanaal van Sables d’Olonne waar klassieke en historische jachten, deelnemers aan de Golden Globe Race, traditionele jachten en lokale jachten paradeerden richting startlijn.
De start
De schippers waren er klaar voor na jaren van voorbereidingen. Eindelijk was het zover! De startlijn lag tussen de Swan 55 Galiana van Tapio Lehtinen en L’Esprit d’Equipe van de plaatselijke schipper Lionel Régnier, beiden deelnemers aan de Ocean Globe Race. Het officiële startschip was Guépard, een opleidingsschip van de Franse marine waarvan de stad Les Sables d’Olonne de peetmoeder is. De officiële starter was Sir Robin Knox Johnston, bijgestaan door de burgemeester Yannick Moreau en de oprichter van de GGR, Don McIntyre.
Sterke tegenwind, orca’s en kustverkeer
Het was de Brit Simon Curwen die als eerste over de start ging, kort gevolgd door de Fransman Damien Guillou op PRB, later vergezeld door Kirsten Neuschäfer. Het trio nam snel de leiding van de vloot richting Kaap Finisterre, 350 mijl ten zuidwesten van Les Sables d’Olonne, die ze naar verwachting binnen 3 à 4 dagen zullen bereiken. De voormalige Mini-klasse en Figaro zeiler en de Zuid-Afrikaanse oceaan navigator zullen erop gebrand zijn om in de vroege uren van de race zoveel mogelijk snelheid te maken ten opzichte van de rest van de vloot om hun respectievelijke strategieën uit te voeren.
Zo zullen ze het lagedruksysteem in het westen opzoeken voordat ze afdalen naar de punt van Kaap Finisterre. Sterke tegenwind, het vermijden van kustverkeer en mogelijke interacties met orka’s langs de Galicische kust zijn slechts enkele van de uitdagingen die in het verschiet liggen.
Het weer en de tactiek
Christian Dumard, meteoroloog van legendarische races als de Vendée Globe, de Volvo Ocean Race en de Mini Transat, deelt zijn analyse:
“De omstandigheden tijdens de eerste dagen van de race zullen zwaar zijn. Na een start in goede omstandigheden, zal het lagedruksysteem ten westen van de Keltische Zee sterke zuidwestenwinden brengen. Dit zal eind volgende week worden gevolgd door de restanten van cycloon Danielle, die zich in het midden van de Atlantische Oceaan heeft gevormd. Het is dus in een overheersende ZW/W stroming dat de deelnemers naar Kaap Finisterre zal voeren en dan waarschijnlijk naar de breedte van Lissabon. De zee zal ruw zijn met golven tot 4 meter. Daarna zullen ze de Portugese passaatwinden treffen, de beroemde noordelijke winden die hen in staat zullen stellen benedenwinds richting de Canarische Eilanden en de Kaapverdische Archipel te zeilen.”
Er zijn twee opties in de nabije toekomst: westwaarts richting zwaar weer voor de schippers die het verschil willen maken tijdens de eerste 24 uur, en een route die leidt naar mildere maar onzekere winden langs de kust van Asturië en Galicië. Dit dilemma, zo vroeg in de race, zou wel eens kunnen leiden tot een eerste splitsing van de vloot.
Volgende halte, Lanzarote!
Bron: Goldengloberace.com