Kirsten Neuschafer wint Golden Globe! Als ‘n vis op ‘t water, zo voelde Kirsten Neuschafer zich tijdens haar deelname aan de 2022 Golden Globe Race. En dat heeft haar geen windeieren gelegd! Deze Zuid-Afrikaanse schipper heeft, na 235 dagen zwoegen op zee, geschiedenis geschreven door als eerste vrouw ooit een solo, rond-de-wereld-zeilrace te winnen. Jawel, je leest het goed!
Op 27 april 2023, om klokslag 21:00 uur (CEST), kwam Kirsten over de finishlijn bij Les Sables d’Olonne in Frankrijk. Ze had het misschien niet zien aankomen, maar eindelijk had ze haar doel bereikt – en hoe!
Een pittig staartje
hoewel Kirsten slechts enkele uren na concurrent Simon Curwen finishte, moest hij genoegen nemen met de Chichester-klasse. Die arme ziel had namelijk eerder een pitstop moeten maken voor reparaties. Ach ja, je kunt niet altijd alle geluk hebben, hè?
En dan heb je nog de dappere Abhilash Tomy, die op de hielen van Kirsten zit en als volgende de finishlijn zal kruisen. Deze drie topzeilers zullen elkaar na 235 dagen zwoegen op zee binnen enkele dagen treffen. Een knappe prestatie, al zeggen we het zelf!
Moe maar tevreden
De 39-jarige Kirsten, die tijdens de race niet doorhad dat ze op kop lag, vierde haar zwaarbevochten overwinning. Haar trouwe Cape George 36 cutter, de Minnehaha, werd vervolgens door duizenden juichende fans naar de steiger gesleept.
Kirsten zette tijdens de 2022 Golden Globe Race alles op alles om aan kop te blijven. Haar winnaarsmentaliteit dreef haar verder dan menig andere deelnemer. Ze koos bewust een boot waarvan ze dacht dat die de race zou kunnen winnen én de zuidelijke oceaan zou kunnen overleven. En wat blijkt? Ze had het bij het rechte eind!
De Minnehaha bewees haar zeewaardigheid met enkele indrukwekkende prestaties, zoals de beste 4-uursnelheid (9,80 knopen), beste 24-uursafstand (218,9 zeemijl) en beste 7-daagse afstand (1.216,2 zeemijl). Ze wist zelfs haar zesde plaats bij de eerste racepoort in Lanzarote goed te maken door te kiezen voor handmatig sturen in plaats van haar windvaanstuurinrichting te gebruiken.
Na een gemiddelde start klom Kirsten gestaag op de ranglijst en liet ze haar concurrenten één voor één in haar kielzog achter. Zo maakte ze bijvoorbeeld slim gebruik van zeestromingen en weerfaxinformatie tijdens haar afdaling langs de Atlantische kust.
Curwen gaat als een speer, terwijl Neuschafer zich ontpopt tot reddende engel
Curwen had de wind flink in de zeilen en vergrootte zijn voorsprong terwijl hij de Indische Oceaan doorkruiste. Enkele dagen na het verlaten van Kaapstad nam Kirsten Neuschafer een omweg van haar race-route om collega-deelnemer Tapio Lehtinen te redden. Zijn Gaia 36, Asteria, was gezonken zo’n 450 zeemijl ten zuidoosten van Zuid-Afrika.
Neuschafer was op dat moment op 105 mijl afstand van Lehtinen. Ze stuurde met de hand gedurende de nacht en haalde snelheden van 7 knopen om hem de volgende ochtend te bereiken. Eenmaal veilig aan boord wachtten ze op de komst van het vrachtschip Darya Gayatri uit Hongkong, dat Lehtinen naar de haven zou brengen.
Als beloning kreeg Neuschafer 35 uur tijdcompensatie en een brandstoftoelage van 30 liter van de Golden Globe Race-organisatoren.
Terug in de race-modus zette ze de achtervolging in en wist ze 500 mijl goed te maken op Curwen, waarna ze slechts 29,5 uur na hem in Hobart aankwam. Even leidde ze de race bij het passeren van Tasmanië, maar kwam daarna vast te zitten in windstille zones rond Nieuw-Zeeland.
Curwen profiteerde en vergrootte zijn voorsprong tot 900 mijl. Hij zeilde in een ander weersysteem dan Neuschafer en haar naaste rivaal, Abhilash Tomy.
Neuschafer en Tomy wisselden voortdurend van positie in de strijd om de tweede plaats, waarbij Neuschafer vaak gefrustreerd raakte door de windstilte en het niet kunnen vinden van betere wind.
Curwen, met een voorsprong van 1.200 mijl, meldde vervolgens het uitvallen van zijn zelfstuurinrichting. Hij moest hierdoor een omweg van 1.000 mijl naar Chili maken voor reparaties. Dit plaatste hem in de Chichester-klasse voor deelnemers die één stop maken.
Neuschafer en Tomy kwamen zo weer in de race voor de eerste plaats. Na 150 dagen racen nam Neuschafer de leiding en was ze de eerste die op 15 februari 2023 Kaap Hoorn rondde.
Haar routekeuze richting de Atlantische Oceaan gaf Tomy echter de kans om haar in te halen met zijn Rustler 36, Bayanat, ondanks problemen met zijn Wind Pilot windvaanstuurinrichting, tuigage en een gescheurd grootzeil dat met de hand gerepareerd moest worden.
Neuschafer koos voor een oostelijkere route vanwege de verbogen boegspriet van haar Minnehaha. Ze volgde het advies uit Ocean Passages for the World, maar achteraf bleek dit een frustrerende keuze…
Oost, west, thuis best? Kirsten Neuschafer kiest eigen(wijze) route
Terwijl Tomy gezellig op de koerslijn bleef dobberen, besloot onze heldin Kirsten Neuschafer, dankzij een kromme boegspriet van haar Minnehaha, een meer oostelijke route te nemen. Ze dacht: ‘Laat ik eens kijken wat Ocean Passages for the World me aanraadt voor de beste route op dit moment van het jaar.’ En daar ging ze, 80 mijl ten zuiden van de Falklandeilanden, richting een punt ten oosten van 35°S en 30°W. Of het slim was om dat advies op te volgen? Dat was de hamvraag!
Deze beslissing bleek nogal frustrerend uit te pakken voor Kirsten. Ze moest door meer lichte winden zeilen dan welke andere 2022 Golden Globe Race-deelnemer dan ook en moest ook nog eens een breed doldrumgebied doorkruisen. Ai, ai, ai!
Dankzij haar onorthodoxe route konden zowel Tomy als Curwen haar inhalen. Curwen ging er uiteindelijk met de eer vandoor en werd met zijn Biscay 36, de Clara, als eerste over de finishlijn getrokken. Maar laten we niet vergeten wie uiteindelijk op de eerste plaats eindigde in de solo race, juist, Kirsten Neuschafer!
Maar hoe staat het met de rest van het Golden Globe Race 2022-veld op 27 april 2022 om 18:00 uur (UTC)?
- Kirsten Neuschafer (Zuid-Afrika), Cape George 36 cutter, Minnehaha – KLAAR, 1e
- Abhilash Tomy (India), Rustler 36, Bayanat – 100 zeemijl tot de finish
- Michael Guggenberger (Oostenrijk), Biscay 36, Nuri – 1800 zeemijl tot de finish
Chichester-klasse:
- Simon Curwen (VK), Biscay 36, Clara – KLAAR, 1e (Chichester-klasse)
- Jeremy Bagshaw (Zuid-Afrika), OE32, Olleanna – 2600 zeemijl tot de finish
En dan hebben we nog de “gepensioneerden” van de race:
- Edward Walentynowicz (Canada), Rustler 36, Noah’s Jest
- Guy deBoer (VS), Tashiba 36, Spirit
- Mark Sinclair (Australië), Lello 34, Coconut
- Pat Lawless (Ierland), Saltram Saga 36, Green Rebel
- Damien Guillou (Frankrijk), Rustler 36, PRB
- Ertan Beskardes (VK), Rustler 36, Lazy Otter
- Tapio Lehtinen (Finland), Gaia 36, Asteria
- Arnaud Gaist (Frankrijk), Barbican 33 Mk 2, Hermes Phoning
- Elliot Smith (VS), Gale Force 34, Second Wind
- Guy Waites (VK), Tradewind 35, Sagarmatha
- Ian Herbert-Jones (VK), Tradewind 35, Puffin