Mark Turner, één van de meest gerespecteerde personen in de professionele zeilsport, is aangesteld als Volvo Ocean Race CEO.
Hij geeft daarmee na 23 jaar het roer over van het mondiale sportmarketing bureau OC Sport. De Engelsman nam in 1989 deel aan de Whitbread Round-the-World en in de editie van 2014-15 was hij het brein achter het Dongfeng Race Team-project.
Turner zal vanaf 7 juni van dit jaar zijn nieuwe positie innemen, in navolging op Knut Frostad. Turner (48) zegt daarover: “Er is waarschijnlijk geen enkele andere job in het zeilen dat mij op dit moment zou aantrekken na OC Sport in de laatste twee decennia door zoveel verschillende gebieden van de sport te hebben geloodst.”
“Het is voor mij een behoorlijke verantwoordelijkheid om het leiderschap van Knut over te nemen. Hij heeft uitstekend werk geleverd door de race om te vormen tot het grootste en commercieel meest levensvatbare evenement van topniveau in de zeilsport.”
“Als de race met de belangrijkste mondiale voetafdruk qua media en busines-to-business en een fascinerende geschiedenis die teruggaat tot 1973, is de verantwoordelijkheid enorm. Niet alleen richting de talrijke stakeholders, Volvo, en overige team – en evenementpartners, maar ook richting de zeilsport in het algemeen. Het is een platform dat de toekomst van de sport vorm kan geven.”