De First 31.7 is een zeilboot met 2 gezichten, wedstrijdschip en toerboot in één. De klassenorganisatie promoot vooral het wedstrijdzeilen in de eenheidsklasse. Reden om samen met het wedstrijdcomité van de Grevelingen Cup een dag matchracen te organiseren.
Zondag 7 maart was het zo ver. Onder een stralende zon en een straffe oosten wind tussen 15 en 20 knopen werd een korte baan voor de haven van Port Zélande uitgezet. Na de briefing betraden 6 boten het strijdtoneel. Alle boten voeren tegen elkaar met aansluitend finales tussen de nummers 5 en 6, 3 en 5 en natuurlijk de nummers 1 en 2. Daardoor waren er voor elke boot 6 wedstrijden van zo’n 20 minuten te varen; 2x naar de boventon, een gate beneden en dan finish. De umpires hielden de boel met 2 RIB’s in de gaten en deelden middels vlaggetjes direct penalty’s bij overtredingen uit.
Voor de eerste start ontstond een waar gevecht tussen de Kolokwint, met de strijdlustige Wessel Colsen aan roer, en de Blauwe Knoop. De Kolokwint joeg fel maar de Blauwe Knoop wist uiteindelijk toch de controle te verkrijgen en ging als eerste weg. Die voorsprong werd even later verspeeld toen hun spi er aan de benedenton vandoor ging. Eer die weer gevangen was had de Kolokwint de eerste zege op zak.
Met name voor de start ontstonden er duels die hard maar fair gestreden werden. Er werd flink gejaagd en de boten draaiden als roofdieren om elkaar heen. De SIS uit Willemstad is nieuw in het wedstrijdveld maar weerde zich kranig. Met een van de X-Ray geleende spinakeruitrusting lieten ze zien goed te kunnen zeilen en vooral in het tactische spel voor de start kon je merken dat er een paar toppers uit het J22 circuit aan boord zaten.
Maar ook de Optie had in Johan Dirk van der Endt een man aan boord die weet hoe de hazen lopen. Na de nederlaag tegen de Kolokwint wist de Blauwe Knoop alle poule wedstrijden te winnen. Dat ging echter niet vanzelf. Met name de Electron was een taaie tegenstander die maar nipt geklopt werd. De Kolokwint had de smaak te pakken en won alle wedstrijden. Hun boothandling was weer eens subliem.
Tijdens een korte middagpauze in Le Bateau trakteerde de First 31.7 Klassenorganisatie op een kop hete soep met broodjes en een drankje. Daarna snel weer het water op want de strijd was nog niet beslist. De Kymera en SIS gingen de strijd voor de 5e en 6e plek uitvechten. Na en knappe race legde de SIS beslag op de 5e plaats. De Optie en de Electron gingen de arena voor de 3e en 4e plaats in. Na het tactisch duel voor de start was er nog niets beslist maar de boothandling van de Electron was net wat beter waardoor ze een verdiende 3e plaats behaalden.
In de finale was de nog ongeslagen Kolokwint favoriet en ze hadden de Knopen die dag al eens geklopt. Na een aantal heftige duels kwamen de kemphanen boord aan boord op de startlijn af. De Knopen boven en de Kolokwint in de gunstige lijpositie. Daar weet Wessel wel raad mee en hij loefde zo heftig dat de Knopen door de wind moesten. Daarbij had hij zelf ook verder dan tot in de wind geloefd waardoor hij een penalty kreeg. De Knopen moesten echter ook terug omdat ze te vroeg weg waren. De Kolokwint was al met al net wat sneller weg en wist als eerste de boventon te ronden. De Knopen kwamen er in het 1e spirak niet voorbij maar kozen op het laatst voor de bakboord boei van de gate. De Kolokwint nam de stuurboordton. In het daarop volgende kruisrak kwam de Blauwe Knoop over bakboord naar de boventon maar de Kolokwint kwam nog net voorlangs. De Knopen vielen even af om te doen alsof ze de ton niet haalden en de Kolokwint ging iets te lang door voor dat ze naar de ton tackten. De Knopen gingen als eerste rond. Helaas kregen ze de grootschoot niet los waardoor ze niet snel genoeg naar de veilige bakboordkant konden vallen. De Kolokwint rook bloed en had de binnenkant direct te pakken.
De Knopen voeren zo diep als mogelijk maar de Kolokwint rukte op terwijl ze toch aan bakboord bleven. Er was voor de Knopen geen ruimte om te gijpen dus ze konden weinig anders dan zo diep mogelijk varen. De Kwinten deden alles om een overlap te krijgen waarna ze zouden kunnen gaan loeven. Maar voordat dat zo ver was raakte hun spi het achterstag van de Blauwe Knoop. Een oplopende boot moet vrij blijven dus de umpire gaf een rode vlag aan de Kwinten. Die waren daar niet van gediend en voeren lichtjes mopperend naar finish zonder hun strafrondje te draaien. Ze waren weer voor de Blauwe Knoop binnen maar bij matchracen heeft de Umpire altijd gelijk en zijn besluiten zijn onherroepelijk. De champagne was dus voor de mannen van de Blauwe Knoop, die voor deze keer geholpen werden door Chris ten Hoopen en zijn zeilmaat Guus die met name in de Randmeer klasse van zich doen spreken. Zo zie je maar dat wedstrijdzeilers uit open boten ook op een First 31.7 uit de voeten kunnen.
Na een gezellige prijsuitreiking konden alle deelnemers terugkijken op een geweldige zeildag. Het Wedstrijdcomité neemt het matchracen ook weer in de volgende Winterserie op. Nog een reden om er volgende jaar met je First 31.7 naar de Grevelingen te komen.
Tekst: Wim Hermans
Voorzitter Klassenorganisatie First 31.7