De eerste etappe van de Mini Transat EuroChef ging van start op maandag 27 september om 15.30 uur. Voortgestuwd door een noordwestelijke wind van 16 tot 20 knopen, vertrokken de 90 deelnemers uit Les Sables d’Olonne naar Santa Cruz de La Palma. De zeilers overbruggen daarmee een afstand van 1350 mijl. Ondertussen ligt onze landgenoot Léandre de Schrynmakers knap 14de van de 65 deelnemers in de serie klasse.
De oversteek van de Golf van Biskaje zal waarschijnlijk bepalend zijn voor het verloop van de race. Zullen de zeilers erin slagen om snel het juiste ritme te vinden? Het zal belangrijk zijn om als eerste Kaap Finisterre te ronden. Vanaf daar kunnen de koplopers hopen op een mooie downwind. Het is belangrijk om niet achterop te raken voordat ze Kaap Finisterre ronden. Vanaf daar kunnen de koplopers hopen op een mooi downwind slingshot terwijl de achterliggende boten dan waarschijnlijk met meer onzekere omstandigheden te maken zullen krijgen.
De eerste 72 uur van de race lijken cruciaal te zijn met een afzwakkende wind in de loop van de avond, een belangrijke overstag tijdens de nacht en aan de rand van een hogedrukrug om niet in een windstilte terecht te komen. Dan volgt een moeilijke passage door een front op dinsdagnacht, gevolgd door een windshift die niet gemist mag worden om zo goed mogelijk tussen Kaap Finisterre en de gelijknamige DTS (Traffic Separation Zone) door te komen.
Een cruciale oversteek van de Golf van Biskaje
“De oversteek van de Golf van Biskaje belooft nogal ingewikkeld te worden qua strategie. We zullen op de juiste momenten actie moeten ondernemen om snel te zijn. We zullen weinig tijd hebben om uit te rusten tot we het noordwestelijke puntje van Galicië passeren, maar het zal interessant worden. Na de breedtegraad van Vigo zijn twee scenario’s mogelijk. De eerste zou ons vrij snel benedenwinds naar de Canarische Eilanden kunnen brengen. De tweede zou complexer kunnen zijn, met veel onzekerheid. We moeten dus meteen in de race komen en niet te lang treuzelen om Kaap Finisterre te bereiken”, aldus Pierre Le Roy (1019 – TeamWork), één van de favorieten voor deze 23e editie in de categorie prototypes.
Na Kaap Finisterre zal de vloot waarschijnlijk uit elkaar vallen. De zeilers zullen vooral moeten opletten voor het front dat dinsdagavond passeert. Dit zal vrij sterk zijn, upwind, met vlagen van 30 knopen en met veel zeegang.
Raak niet te ver achter
De verhouding tussen “behoud van uitrusting” en “snelheid” zal, zoals altijd, een belangrijke rol spelen in deze Mini Transat EuroChef. Het juiste tempo vinden, je goed bewust zijn van de noodzaak om in harmonie te zijn met de elementen en rust te nemen tijdens de meest gunstige periodes zijn de andere sleutels tot succes. Als er bij Kaap Finisterre kleine kloven ontstaan, is de kans groot dat deze door de Portugese passaatwinden enorm toenemen. De Mini Transat is een race tegen de klok. De opdracht is nu om met weinig of geen vertraging op de Canarische Eilanden aan te komen. Al is het winnen van de eerste etappe nooit voldoende om de wedstrijd te winnen. De eerste deelnemers worden waarschijnlijk rond zondagavond verwacht.
Bron: Minitransat fr.