In de tweede etappe van de 24e editie van La Boulangère Mini Transat heeft de vloot de symbolische grens van de laatste 1000 zeemijl doorbroken. Ondanks enige onstabiliteit in de passaatwinden, die de bootsnelheden lichtelijk laag hielden, behouden de zeilers dichtbij de centrale as van het hogedrukgebied hun voorsprong. Met de finishlijn in zicht op vrijdag in Saint-François, groeit de anticipatie terwijl uitputting en technische uitdagingen zich beginnen op te stapelen.
Race naar de finish
De zeilers van La Boulangère Mini Transat merken een significante afname in de passaatwinden, met snelheden die nu variëren van 5 tot 10 knopen. Toch blijven enkelingen zoals Federico Waksman en Carlos Manera Pascual in de prototype klasse bootsnelheden boven de 12 knopen halen door hun gunstige positie langs de centrale as van het hoge drukgebied.
50 mijl voorsprong in de serie klasse
Luca Rosetti heeft in de serie klasse een voorsprong van bijna 50 zeemijl kunnen opbouwen ten opzichte van zijn naaste concurrenten.
Technische tegenslagen
Terwijl de solozeilers zich opmaken voor de eindfase van de race, speelt de mentale en fysieke veerkracht een cruciale rol. Technische problemen worden ook steeds prominenter. Van gebroken boegsprieten tot roerproblemen, de lijst met mankementen groeit. Experts vragen zich af hoe deze breuken, met name de vele roerdefecten, verklaard kunnen worden.
In deze fase de race is het cruciaal om de concentratie te behouden. Echter, met alle opgebouwde vermoeidheid sinds het vertrek vanuit Santa Cruz de La Palma op 28 oktober, is het niveau van helderheid van de solozeilers zeker niet op hun piek. Dit blijkt uit het aantal kleine technische problemen dat in de afgelopen 24 uur is gemeld.
Laure Galley (1048 – DMG MORI Sailing Academy 2) brak haar boegspriet. Josep Costa Fah (431 – Tip Top Too) brak zijn spinnakerboom en grootzeil. Gaby Bucau (865 – Maximum), Victor Mathieu (967 – Celeris Informatique), Uros Kruševac (Ashika II), Arnaud Rambaud (850 – Permis de Construire – ACIEO) en Xavier Condroyer (848 – Elypso – Nitby 848) ondervonden allen breuken aan roeren en/of boegsprieten, om slechts enkele voorbeelden te noemen.
Hoe kunnen al deze defecten worden verklaard, vooral de talrijke roerproblemen?
François Jambou op, de winnaar van de prototype categorie in de race van 2019, is verrast is door het aantal beschadigde roeren en boegsprieten:
“Als ze niet gerelateerd zijn aan een botsing met een UFO (Unidentified Floating Object), dan zijn ze hoogstwaarschijnlijk het gevolg van de buitengewone gemiddelde snelheden die sommigen de afgelopen dagen hebben vastgehouden. Het niveau van eis en inzet voor deze editie van 2023 is, dat moet gezegd worden, echt uitzonderlijk. Bovendien is het duidelijk dat de passaatwinden in werkelijkheid sterker waren dan aangegeven in de voorspellingen. Ze waren overduidelijk krachtig, wat de reden is waarom we zoveel nieuwe records hebben gezien.”
François Jambou reflecteert ook op de rol van mentale kracht en fysieke uithoudingsvermogen in de laatste fase van de race, waarbij de juiste balans tussen snelheid en strategie bepalend zal zijn voor de winnaar.
Volg de zeilers in real-time via de Mini Transat tracker
Voor de fans die elke beweging van de zeilers op de voet willen volgen, hebben we deze speciale Mini Transat tracker pagina gelanceerd. Met deze tracker kunt u de real-time posities en vorderingen van alle deelnemers op de kaart bekijken: Mini Transat tracker.
Foto credit: Pilpre Arnaud