Zeewaardige heldenmoed
Tijdens een reddingsoperatie heeft het zeiljacht Outlaw een eenzame schipbreukeling gered die dreef in een 20 voet lange kano, 90 zeemijlen uit de kust van Dakar. Dit gebeurde in een gebied dat bekend staat om piraterij. Het Australische zeiljacht Outlaw, dat deelneemt aan de Ocean Globe Race 2023, heeft zijn koers verlegd naar Dakar na deze nobele daad.
Schipbreukeling in nood
Om 12:09 UTC meldde schipper Campbell Mackie van het zeiljacht Outlaw aan het racehoofdkwartier van de Ocean Globe Race dat ze een schipbreukeling waren tegengekomen. De man in nood, die noch Engels noch Frans sprak, had geen water, slechts een beperkte hoeveelheid brandstof in twee kleine blikjes, geen visgerei en geen zichtbare radio aan boord. Schipper Mackie en de bemanning van de Outlaw voorzagen de man van voedsel en water, en namen de schipbreukeling op sleeptouw, maar lieten hem in de kano terwijl ze koers zetten naar Dakar met een snelheid van 5 knopen onder lichte weersomstandigheden.
Oproep voor evacuatie, tanker neemt schipbreukeling niet aan boord
De organisatie van de Ocean Globe Race kondigde een code oranje af en nam contact op met Senegal/Dakar MRCC, MRCC Dakar, JRCC /Maritime en de Senegalese kustwacht voor hulp en een onmiddellijke evacuatie. Later op de dag kwam een 220 meter lange olietanker ‘ChemTrans Sea’ langs Outlaw op een afstand van 1,26 zeemijl. Hoewel het verzoek voor assistentie werd doorgestuurd naar Senegal/Dakar MRCC, gaf de tanker aan dat ze de zeiler niet aan boord konden nemen.
Piraterij risico is aanzienlijk hoog
De bezorgdheid over piraterij in het gebied is aanzienlijk. Het is opmerkelijk dat de schipbreukeling geen visuitrusting bij zich had en geen duidelijke reden had om zo ver van de kust te zijn. Het zeiljacht Outlaw rapporteerde dat de tanker Chem Trans Sea hun piraterijprotocol zichtbaar had geactiveerd. De OGR heeft om veiligheidsredenen de 24-uurs satelliet-trackerposities van de Outlaw verborgen gehouden.
Teleurstelling over onwil
Kapitein Mackie heeft aangegeven dat hij de schipbreukeling aan boord zou nemen bij het vallen van de avond als hij het gepast acht, maar wil zijn bemanning niet in gevaar brengen. Er heerst onder de Outlaw bemanning teleurstelling over de onwil van de tanker om de gestrande schipbreukeling aan boord te nemen.