In de allerlaatste olympische wedstrijd van de Finn klasse, laat Nicholas Heiner een van zijn beste races van het toernooi zien. Heiner komt goed van de startlijn en zeilt zich steeds verder naar voren. Vlak voor de finish, bij de laatste boeironding ligt Heiner op kop en daarmee op een bronzen medaille.
In een tijdsbestek van een paar minuten, in het laatste korte rakje naar de finish, moet Heiner de Hongaar Berecz echter ruimte geven en de Englesman Scott schuift tegelijkertijd nog een paar plaatsen op in het achterveld. Daarmee verzekert Scott zich van zijn tweede gouden Finn medaille. Berecz pakt het zilver met winst in de medal race en Heiner moet genoegen nemen met de vierde plaats.
Goed om te melden, dat de medalrace gaat van start gaat zonder dat er vrij gepompt mag worden door de zeilers. Dat wil zeggen dat zeilers voor de wind niet aan de grootschoot mogen trekken en de boot pompend harder laten gaan.
Nicholas Heiner geeft de volgende reactie:
“Je weet dat je heel goed zeilt, je ligt er goed bij in dat tweede voor de windse rak op weg naar de finish. Je kijkt om je heen en ziet anderen pompen en je vraagt je af waarom de jury niet ingrijpt. Maar het is wat het is. Je hebt het zelf niet in de hand. We hebben het ons zelf gewoon moeilijk gemaakt omdat we eerder in de week te veel punten hebben laten liggen. Ik had wel een paar goede, maar ook te vaak een slechte race. Gisteren ook weer twee gemiddelde resultaten.”
“De vierde plaats. Dat is niks. Nummer twee en nummer vier die winnen net niks, die zijn het meest gebrand op een nieuwe kans. Je wilt nu nog een keer. Maar dat is het meest zure van alles, want dat kan nu niet meer in de Finn. Dat is enorm zonde. We hebben vandaag niet kunnen laten zien wat de boot wel kan met het vrijpompen. Een van de mooiste boten die er is, jammer dat die uit de Spelen gaat. De zeilers zijn stuk voor stuk geweldige kerels en tegelijkertijd beesten. Maar goed, ik ben nog niet klaar met het zeilen. Ik hoop dat we nog hele mooie projecten kunnen opzetten. De sport is te mooi om te stoppen.”
Foto: World Sailing / Sailing Energy