Eerder deze week zijn de World Sailing Offshore Special Regulations (OSR) 2016-2017 op de World Sailing website gepubliceerd. De Special Offshore Regulations (OSR) zijn er om uniforme veiligheidsuitrusting normen te creëren voor monohull en multihull zeilwedstrijden op zee, inshore en offshore. In de editie 2016-2017 van de OSR zijn de regels opmerkelijk vereenvoudigd en duidelijker. Een aantal van de wijzigingen die gemaakt zijn op de jaarlijkse World Sailing conferentie hebben onmiddellijk impact gehad op de nieuwe veiligheidsreglementering. Tenzij anders vermeld gaan de wijzigingen van kracht op 1 januari 2016. Hierbij moet worden opgemerkt dat de nationale voorschriften de Special Offshore Regulations (OSR) tekst kunnen overrulen (zie NOR Antwerp Race en Schelderegatta, n.v.d.r.). Een overzicht van een aantal opmerkelijke OSR wijzigingen:
- De bijlagen hebben een nieuwe chronologie waarvan sommige hernoemd
- Categorie 5 is hernoemd naar: ‘Special Regulations for Inshore Racing’
- Categorie 6 is hernoemd naar: ‘Special Regulations for Inshore Dinghy Racing’
- Sommige categorie 4 eisen zijn verlaagd of verdwenen: zwaar weer voorzeil, zwemvest eisen, verlichting en zeilnummer zichtbaarheid
- Monohull stabiliteitseisen zijn nu afgestemd op die van de ISO 12217-2 normstabiliteit
- Paragraaf 4.22 is herschreven en heet nu ‘Crew Overboard Recovery’, waaronder ook een wijziging van de term ‘Recovery sling’ en de minimum uitrusting hier omtrent
- OSR 4.23 Pyrotechnische signalen (noodsignalen) is gewijzigd: parachute noodsignalen hoeven niet meer
- Tijdens categorie 0 en 1 wedstrijden zal elk lid van de bemanning een persoonlijk AIS overboord baken hebben
- Tijdens categorie 3 Doublehanded wedstrijden moet ten minste één persoon van de bemanning een veiligheidstraining hebben genoten
Alles inlezen kan je op de World Sailing Offshore Special Regulations (OSR) pagina: www.sailing.org/documents/offshorespecialregs/index.php