Het Franse team SP80 maakt zich op om het wereldsnelheidsrecord zeilen van 65,45 knopen te verbreken met een baanbrekend hydrofoil-ontwerp. Het team, bestaande uit drie Franse kitesurfers en zeilliefhebbers, mikt op een snelheid van 80 knopen (150 km/u) later dit jaar. De doorbraak komt uit een innovatieve oplossing voor het cavitatie-probleem dat tot nu toe snelheden boven 50 knopen belemmerde.
Het team van 40 ingenieurs en studenten van de Technische Universiteit van Lausanne (EPFL) heeft een radicaal nieuwe hydrofoil ontwikkeld die gebruik maakt van ventilatie om cavitatie tegen te gaan. Door lucht te injecteren in gebieden met extreem lage druk aan de liftzijde van de hydrofoil, ontstaat een stabielere luchtkussen dat de foil volgt.

Charles de Sarnez, hoofd hydrodynamica van SP80, leidde een uitgebreid test- en optimalisatieprogramma waarbij kunstmatige intelligentie werd ingezet om het optimale ventilerende foil-profiel te ontwikkelen. In plaats van het gebruikelijke elliptische of druppelvormige profiel, kwam uit de simulaties een wigvormig profiel als meest efficiënte vorm naar voren.
Doorbraak in maritieme technologie
“De foil is de sleutel tot het verbreken van het record”, verklaart Benoît Gaudiot, COO en kitesurfer van SP80. Xavier Lepercq, CTO van SP80, voegt toe: “In de zeilwereld worden de snelste boten allemaal geconfronteerd met cavitatie. Dit is vergelijkbaar met de geluidsbarrière in de luchtvaart. Om de 60 knopen te overschrijden, hebben we foil-vormen nodig die heel anders zijn dan wat we vandaag zien in de America’s Cup.”
Het project begon in 2018 toen Lepercq, Gaudiot en Mayeul van den Broek, alle drie liefhebbers van kiteboarden en oceaanzeilen, geïnspireerd raakten door Paul Larsen’s recordbrekende prestatie met de Vestas Sail Rocket. Ze besloten dit record niet alleen te evenaren, maar te overtreffen.
De innovatie in hydrofoil-ontwerp heeft potentieel voor bredere toepassingen in de maritieme sector. Als het team erin slaagt om de cavitatiegrens te doorbreken, zou dit de weg kunnen vrijmaken voor sneller watervervoer met verschillende type vaartuigen.