Vanochtend deelde Anne Caseneuve, schipper van de 50-voets trimaran ACANTHE INGENIERIE, mee dat ze de wedstrijd noodgedwongen moest staken: ze was bij een val in de cockpit lelijk op haar knie terecht gekomen: “Er was 30-40 knopen wind en erg lastig aan dek. Door een brekende golf verloor ik m’n evenwicht en viel. Mijn knie plooide 90° zijwaarts. Telkens ik er nu op probeer te steunen, doet het enorm pijn: mijn knie lijkt wel ontploft. Ik kan niet meer op mijn knie steunen, ze lijkt wel lood te wegen. Ik verplaats me nu al zittend. Naar binnen gaan door de smalle ingang is een ware lijdensweg. Anne Caseneuve, één van de twee favorieten voor de line honours, zeilde gisteren nog aan de leiding, nu zet ze koers naar Bretagne.
De harde wind deed gisteren ook de mast van de OCTAVUS knappen. Bart van de Loosdrecht probeert nu op eigen kracht het Ierse havenstadje Kinsale te bereiken. Veelvoudig Ostar-veteraan Bertus Buys is met zijn SEA BERYL op terugweg naar Plymouth met een onherstelbaar beschadigd grootzeil. Met de cat-getuigde 40-voeter ROBOSAIL van Pieter Adriaans gaat het ook al niet te best: hij is nog wel in wedstrijd, maar zijn hydraulisch systeem vertoont grote gebreken. De ROBOSAIL is een experimentele boot die voor een groot gedeelte van de manoeuvres moet vertrouwen op de boordhydrauliek. Dat ziet er dus niet goed uit.
Aan de kop van de Open 40-vloot zeilt nog steeds Antwerpenaar Michel Kleinjans. De 8 jaar oude ROARING FORTY zeilt hoog aan de wind in een moeilijke zee. “Nogal eentonig, voor de rest niet veel te melden,” vertelde een laconieke schipper die duidelijk erg in zijn sas is met zijn positie.
Net achter Michel zeilt de Franse journalist Patrice Carpentier met de nagelnieuwe Pogo Class 40 VM MATERIAUX, op de hielen gezeten door Ronny Nollet en de ook niet meer zo jonge LA PROMESSE.
www.faradaymillostar2005.co.uk