16 januari 2022: De 30,48 m (100ft) VPLP Design/Verdier Maxi Comanche, geschipperd door Mitch Booth, heeft de Monohull Line Honours gewonnen in de 2022 RORC Transatlantic Race en won daarmee de prachtige IMA Trophy.
Comanche heeft een nieuw race record gevestigd voor de 3.000 mijl lange race van Lanzarote naar Grenada af te leggen in 7 dagen 22 uur 1 minuut en 4 seconden. Comanche’s nieuwe Monohull Race Record heeft het vorige race record met meer dan twee dagen verbeterd. Nu moet de Comanche nog afwachten of één van de 21 overblijvende teams die onder IRC racen, hun gecorrigeerde tijd kunnen overtreffen om de RORC Transatlantic Race Trophy te winnen.
Fenomenale lijst van prestaties
Andrew McIrvine, Secretaris Generaal van de International Maxi Association (IMA), was er getuige van hoe de Comanche de finishlijn passeerde en reikte later de IMA Trophy uit in Camper & Nicholsons Port Louis Marina Grenada. Comanche’s recordresultaat in de RORC Transatlantic Race is de laatste bekroning op een fenomenale lijst van prestaties, waaronder het Monohull West-Oost Transatlantic record, race records en line honours voor de Rolex Fastnet Race, de RORC Caribbean 600, de Rolex Sydney Hobart, de Transpac en de Rolex Middle Sea Race.
“Comanche is een absoluut wapen in de open oceaan; de benchmark in non-foiling offshore monohulls. Het team is zo bevoorrecht om de kans te krijgen met deze boot te racen met de volledige steun en het vertrouwen van de eigenaars. Het is gewoon een sensatie om aan boord te zijn,” aldus Mitch Booth. “De Comanche bemanning is een mix van zeer ervaren offshore zeilers, grand prix inshore zeilers en een paar nieuwkomers. We zitten niet in vaste rollen; iedereen trimt en staat aan het roer. We gooien het door elkaar en hebben een geweldige tijd. Het was erg leuk om samen te zeilen. Atlantische records vestigen is iconisch en heel speciaal. Comanche heeft nu records voor zowel de oostelijke als de westelijke route.”
Dicht bij de loxodroom
Fans van de RORC Transatlantic Race die het traject van de Comanche hebben gevolgd, zullen al gemerkt hebben dat, behalve in het begin van de race, het traject van de Comanche dicht bij de loxodroom lag. Comanche heeft de koers voltooid door slechts 3.063 mijl te varen, dat lijkt erop te wijzen dat de strategie eenvoudig was. In feite zorgden de weersomstandigheden voor een complexe oplossing, zoals Comanche’s Australische navigator Will Oxley uitlegt. Will heeft 300.000 oceaanmijlen op zijn naam staan, waaronder drie edities van The Ocean Race. Zijn laatste overwinning was in december als navigator van Matt Allen’s Ichi Ban, overall winnaar onder IRC voor de 2021 Rolex Sydney Hobart.
“Dit was een atypische trans-Atlantische race, er waren een aantal lagedruksystemen en in plaats van de normale zuidelijke route, waar je in de zon naar het westen zou gijpen, hadden we grotere golven, tegenwind en echt heel moeilijke omstandigheden. Elk team dat deze race uitrijdt, vooral de kleinere boten, heeft het goed gedaan,” aldus Will Oxley.
Hij vervolgt: “Onze route werd beheerst door een Eastern Wave. Het klinkt als een ingewikkelde term, maar het zijn wolkenlijnen die zich dicht bij de kust van Afrika ontwikkelen en over de Atlantische Oceaan naar het westen trekken. Ten noorden van Comanche bevond zich een col, dat zijn twee hogedrukgebieden die in verschillende richtingen gaan en een windstil gebied vormen. Onze strategie was om ons een weg te banen tussen deze twee weersverschillen. We proberen altijd de boot op de markering te richten, de kortste koers varen is waarschijnlijk in je voordeel. Aan boord wordt elke drie uur informatie over het weer doorgegeven aan de bemanning, dit betekent dat ze op de hoogte zijn van wat we proberen te doen.”
Een aantal teams in de RORC Transatlantic Race koos ervoor om naar het noorden te varen om te profiteren van meer wind door een lagedruksysteem. Will Oxley legt uit waarom de Comanche niet voor die optie koos. “We keken naar de noordelijke optie en hoewel die de snelste bleek te zijn, leek het erg moeilijk om via deze route terug naar het zuiden te komen. Dagen in de toekomst kijken naar weermodellen gaat gepaard met onnauwkeurigheden. Er is dus een grote kans dat als je het tot het einde laat uitspelen, je tegen de wind in aan de finish komt. Hartelijk dank aan de RORC, Puerto Calero en Port Louis; het was een fantastische race en ik kijk er erg naar uit om wat van Grenada te zien”.
Goliath ontmoeting tegen Club Swan 125 Skorpios
Comanche’s volgende race zal de 2022 RORC Caribbean 600 zijn die start vanuit Antigua op maandag 21 februari. Met het vooruitzicht van een Goliath ontmoeting tegen Club Swan 125 Skorpios, verheugt Comanche zich op het vooruitzicht van een close race rond 11 Caribische eilanden.
“We weten dat Skorpios in sommige omstandigheden erg snel is, maar we denken dat de RORC Caribbean 600 bij ons past, omdat het winderig is en er veel bereik is. We kijken echt uit naar de volgende strijd,” zegt Mitch Booth, schipper van Comanche.
Comanche bemanning voor de RORC Transatlantic Race 2022: Guillermo Altadill Fischer, Mitch Booth, Diogo Cayolla, Pete Cumming, Dom Davies, Damien Durchon, Shannon Falcone, Pavlo Kalynchev, Alexei Kapustin, Pavel Karachov, Campbell Knox, Petr Lipa, Lago Lopez Marra, Paul Magee, Will Oxley, Corrado Rossignoli, Louis Sinclair, Justin Slattery, Eduard van Lierde, Rudi van Velzen, Konstantin Vasilev, Daryl Wislan.