De RORC Transatlantic Race gaat de vijfde dag in. De MOD70 PowerPlay (CAY) van Peter Cunningham ligt nog steeds aan de leiding bij de multihulls, maar ligt als eerste boot in een gebied met lichte wind dus halen de ‘jagers’ hun prooi in.
Jason Carroll’s MOD70 Argo (USA) en Giovanni Soldini’s Multi70 Maserati (ITA) hebben het op PowerPlay gemunt. De 100ft Maxi Comanche (CAY), geschipperd door Mitch Booth ligt meer dan 100 mijl voor op de IMA Trophy. De Volvo 70 L4 Trifork (DEN), bestuurd door Joern Larsen, is echter bezig de Comanche in te halen. De L4 Trifork vaart met meer druk en wind vanuit het noordwesten.
Comanche’s navigator Will Oxley (2100 UTC 11 JAN):
“Nog 1680 mijl te gaan. Het is een zeer rommelig Atlantisch weerpatroon geweest en het ziet er naar uit dat dat tot de finish zal aanhouden. Tot nu toe gaat het goed. We zijn blij met onze meer zuidelijke benadering in vergelijking met L4 Trifork. Op dit moment varen ze erg snel, dicht bij het laag. Het ziet er echter vrij moeilijk uit om zich uit het noorden te verwijderen; een van de redenen waarom we deze optie hebben afgewezen. We kijken met belangstelling toe hoe het afloopt. Het lijkt erop dat het laag de vloot in de problemen brengt. We zeilen in 10-15 knopen noordelijke winden terwijl het laag de passaatwinden nog steeds verstoort. We denken dat we de puntjes op de i kunnen zetten tot de finish, maar we moeten wel oppassen dat we op de 13e geen heel lichte lucht krijgen. ETA nog steeds 16 januari.”
Bron: rorctransatlantic.rorc.org