Op de dertiende dag van de RORC Transatlantic Race passeerden de Botin 52 Tala (GBR) van David Collins en de Botin 52 Caro (CH) van Max Klink de finishlijn buiten Camper & Nicholsons Port Louis Marina en voltooiden zo de RORC Transatlantic Race.
In de achtjarige geschiedenis van de race is er nooit zo hevig gestreden om een eerste plaats. De VO65 Sisi (AUT) van het Austrian Ocean Race Project heeft de race ondertussen ook beëindigd. De OCR 50 Club Five Oceans (FRA), geschipperd door Quentin le Nabour, finishte in de vroege uren van 20 januari.
De meest spannende strijd binnen de vloot
IRC Zero, werd aangekondigd als de meest spannende strijd binnen de vloot voor de 2022 RORC Transatlantic Race. De ontmasting van de Botin 56 Black Pearl (GER), die veilig op de Canarische Eilanden binnenliep, resulteerde in een strijd tussen twee hi-tech vijftig-voeters die vochten om de klasse en om de algemene overwinning.
Tala heeft IRC Zero gewonnen door het parcours af te leggen in een tijd van 11 dagen 10 uur 13 minuten 9 secs. Tala staat ook tweede in het algemeen klassement, iets meer dan een uur achter de machtige Comanche na IRC-tijdcorrectie. Caro was slechts een uur achter Tala op het water – een virtuele fotofinish na meer dan 3.000 mijl racen. Caro is een nieuw Botin ontwerp dat pas aan haar tweede race deelneemt en de eerste transatlantische. Caro is tweede in IRC Zero en derde overall. Ondanks de teleurstelling dat ze niet gewonnen heeft, heeft het Caro team gejuicht na het voltooien van de race. Caro en Tala verheugen zich op de volgende strijd, die in februari zal plaatsvinden tijdens de RORC Caribbean 600.
Tala is de eerste aangepaste TP52 die een poging heeft gedaan om de RORC Transatlantic Race te varen en wordt verondersteld de eerste in zijn soort te zijn die een transatlantische race van west naar oost heeft voltooid. De Tala is al enkele jaren een bekende deelnemer aan de RORC. De boot werd echter speciaal voor de race aangepast.
Tala’s schipper en eigenaar David Collins sprak in de haven: “Het begon allemaal toen Pete Redmond (Tala-bemanning) gekscherend zei: laten we de RORC Transatlantic Race doen en ik zei ‘waarom niet?’ We hebben er altijd van gedroomd om het schip dagenlang benedenwinds te sturen, dus besloot ik om deze race te doen en daarna de RORC Caribbean 600.”
Tala werd speciaal aangepast
Zodra de beslissing om te racen was genomen, werd Tala aangepast in haar thuishaven in Hamble UK, specifiek voor extra waterdichtheid. Het werk omvatte het maken van een op maat gemaakte behuizing voor het hoofdluik en extra lenspompen benedendeks. Tala werd vervolgens over 1.500 mijl naar Lanzarote gevaren voor de start.
“We hebben een paar dagen aan de start gevaren en daar hebben we van genoten,” vervolgt David Collins. “Een lagedruksysteem beïnvloedde de race en onze vloot had verschillende opvattingen over wat te doen. Black Pearl ging naar het zuiden en Caro naar het noorden. Tala’s navigator, Campbell Field vond de extra afstand rond de top niet leuk, maar wij wilden van de slinger van het systeem gebruik maken, dus nam hij de beslissing om het laag gewoon te omzeilen.”
Meest directe koers
De koers van Tala was de meest directe, maar dat betekende dat het team en de boot slechte weersomstandigheden zouden ervaren met 35 knopen wind, verwarde zeeën en een grillige windrichting.
Schokkende laatste 24 uur
David Collins: “Tala is een goede boot, maar ze heeft geleden. We hadden er veel vertrouwen in dat ze de omstandigheden aan zou kunnen, maar helaas werd de elektronica aan boord uitgeschakeld door het binnendringende water. We verloren zowat alle elektrische systemen, inclusief de YB Tracker, onze mogelijkheid om weergegevens en de positie van andere boten te downloaden. We lagen een tijdje in de luwte, maar toen bereikten we een goede shift en kwamen we krachtig uit de laagte in de passaatwinden.”
Met de elektronica in gevaar, racete Tala effectief op kompas en het weer dat ze konden zien. Het team had geen informatie over hun grote rivaal Caro, zoals David Collins uitlegt.
“We wisten totaal niet waar een andere boot lag. We kregen ook geen weerberichten,” vervolgt David. “We wisten niet waar Caro was totdat we binnen gsm-bereik kwamen bij Grenada. “Toen we erachter kwamen dat Caro achter ons was, waren we stomverbaasd. Mijn gok was dat ze 20 mijl voor lagen, vooral omdat we een schokkende laatste 24 uur achter de rug hadden. We maakten twee back downs en Robbie (Southwell) probeerde nog wier van ons roer af te halen. Ik was echt down, maar daarna opgetogen toen ik ontdekte dat we hadden gewonnen.”
“Het was echt nip en tuck met Caro en ik ben erg sentimenteel over deze race. Soms krijg je een geweldige boot als Tala en dan wil je haar gewoon recht doen. Tala is een geweldige boot, een genot om mee te zeilen, maar nu is het tijd om terug te gaan naar mijn vrouw en twee kinderen! We hebben veel werk te doen om ons voor te bereiden op de RORC Caribbean 600, maar ik weet zeker dat de jongens het zullen doen. De RORC heeft deze race geweldig georganiseerd, het is een geweldige ervaring geweest. Een groot dank je wel aan de Tala bemanning, ze zijn een solide stel jongens en we zullen genieten van onze paar dagen in Grenada.”
Bron: Rorc transatlantic.org