Alle zeilwedstrijden op de Westerschelde hebben de laatste jaren te kampen met een nijpend tekort aan… wind. Ja u leest het goed, het was weer zover, de Schelderegatta moest opnieuw worden ingekort. Heel de wedstrijd voelde aan als een déjà vu. Bovendien werd er alweer aan boei 88 ter hoogte van het Deurganckdok afgevlagd.
De eerste start verliep moeizaam, weinig wind en weinig vloedstroom, maar al snel kwam er toch wat schot in de groep die traag de Schaar van Valkenisse inging. Ook bij de tweede start 10 minuten later hadden de zeilen moeite om bol te gaan staan. De laatste groep startte iets vlotter. Al hebben we het dan vooral nìet over de diverse “race” tactieken die de schippers hanteerden en de start daardoor zèlf wat spannender maakten.
Vervroegde aankomst
Voor de wind door het Schaar van Valkenisse met een 2 à 3 Bft NW, dat zou voor een mooi spinakerschouwspel moeten zorgen. Dat is echter buiten de stroom gerekend… De beginnende vloed zorgt voor een vreemd fenomeen. De deelnemende jachten drijven voorbij hun voorzeil. In het groot vaarwater en tijdens de oversteek naar De Schaar van de Noord is het voorbij met dit grappige schouwspel, de wind komt nu dwarser in.
Weinig wind, nog minder wind en geen wind… Resultaat, de vloot wordt volledig uit elkaar getrokken, bovendien worden de deelnemers nu gestoord door de kruisende zeevaart. Het wordt meer dobberen dan zeilen. Het wedstrijdcomité beslist dan maar om de aankomst te vervroegen, velen kunnen anders Antwerpen niet bereiken.
Aan het Deurganckdok bij boei 88 wordt de aankomstlijn getrokken.
Rescue loodst iedereen veilig naar de overkant
De tij begint door te zetten en zeeschepen vertrekken nu volop uit het Deurgankdok. Omdat de aankomstlijn achter de rode boeien ligt moet het vaarwater naast de kerncentrale van Doel worden overgestoken. Op tijd naar de overkant dus wil je de aankomstlijn niet missen.
Dankzij het professionele werk van de rescueboten kan iedereen veilig en wel langs de beroepsvaart euh…”zeilen”.
De meeste boten kunnen Jachthaven Linkeroever nog binnenvaren vòòr het sluiten van de vloeddeuren.
Bijna iedereen heeft een prijs
De prijsuitreiking had wat vertraging maar de ambiance zat er goed in.
Den ‘Harry’ had zijne wedstrijd weeral supergoe georganiseerd, waarvoor nogmaals dank Harry! Met 82 boten van start gaan is een mooi aantal. Er konden, dankzij de sponsors een 40-tal waardevolle prijzen worden uitgedeeld. Zelfs voor de laatsten was er een troostprijs voorzien.
X-BIE (Cleeren Koen, RBSC, CR-2) kreeg de Blauwe Wimpel als jacht met de snelste werkelijke tijd.
CHAREL (Jo Vos, KLYC, CR-6) was het eerste jacht in verbeterde tijd en hoorde thuis in de kleinste klasse, wat nogmaals bewijst dat ook de kleinere boten kunnen winnen.
Verder nog prijzen voor klassementen als First 36.7, Laatste Jacht over de finish, Pechprijs en Aanmoedigingsprijzen voor hen die achteraan in het klassement geraakten.
CR-1
TOB JOB Norbert Burkert
ASTERIX Willy Walschaerts
SNELLE VLIET Emiel Van Hemeldonck
CR-2
X-BIE Cleeren Koen
WEMELDINGES Rinus De Jonge
PINTA 92 Hellemans Dirk
CR-3/CR-4
TIBO Geert Van Camp
GOTH NOK Ivan Van Staeyen
PEANUTS Dirk Van den Berghe
CR-5/CR-6
CHAREL Jo Vos
TITA Kennet De Moor
LECAS Christophe Declercq
Shorthanded/Nospi
BOLERO André Haerbos
SPEED-X André Lesage
De complete Schelderegatta 2015 uitslag vind je in de bijlage hieronder: