De 21ste editie van de Schelderegatta vond plaats op zaterdag 22 juni en was volgens de organisatie wederom een groot succes. Ondanks de dalende trend in deelnemersaantallen, met slechts 33 zeiljachten aan de start verdeeld over vijf klassen, blijft dit evenement een hoogtepunt voor vele Antwerpse zeilers. Nog niet zo lang geleden trok de Schelderegatta bijna 100 deelnemers aan, wat de huidige opkomst in een kritisch daglicht plaatst.
De start vond plaats om 11.30 uur iets voorbij Hansweert, waar de deelnemende jachten zo snel mogelijk naar de finishlijn op de Rede voor Antwerpen zeilden. Niet voor iedereen verliep dit zonder schade, maar daarover later meer in dit bericht. Opvallend was dat de sluis bij Hansweert nagenoeg leeg was, een groot verschil met de tijd dat Harry van den Bergh († 2020) het evenement leidde.
Is al het werk van Harry voor niets geweest?
Het is schrijnend dat een evenement dat jarenlang bijna honderd zeiljachten aantrok en bekend stond om zijn fantastische prijzen, zoals tweemaal de mogelijkheid om een auto te winnen, nu met een extreem laag deelnemersaantal kampt.
De jarenlange inzet van Harry van den Bergh, die de regatta tot een groot succes maakte, lijkt teloor te zijn gegaan. Zijn toewijding en de aantrekkingskracht die hij wist te creëren bij de deelnemers, sponsors en zelfs bij Antwerpse politici, zijn duidelijk gemist in de huidige organisatie.
Carl Winters: “het weer zat mee”
Het weer werkte dit jaar mee, waardoor de Schelderegatta volledig kon worden gezeild. Ondanks de perfecte zeilomstandigheden, die zelfs voor beginners ideaal waren, bleef het aantal deelnemers opvallend laag. Dit geeft aan dat de oorzaak van de teruglopende opkomst elders gezocht moet worden.
Carl Winters, bestuurslid van de Royal Yacht Club Belgium (RYCB), merkte op:
“We zijn erin geslaagd om de hele wedstrijd uit te zeilen, heel leuk voor de zeilers en de organisatie. En het weer zat ook mee.”
Carl Winters: “Reacties op Scheldetour zijn positief”
Naast de competitie vond ook de Scheldetour plaats, met acht jachten die in vlootverband hetzelfde parcours aflegden zonder de stress van de wedstrijd.
Carl Winters:
“Dit is de tweede keer dat we de Scheldetour organiseren. De reacties zijn positief en dat is hoopvol voor de toekomst.”
Uitdagingen met beroepsvaart en samenwerking met scheepvaartpolitie steeds complexer
De organisatie stond voor de grote uitdaging om de beroepsvaart vrije doorgang te verlenen, een taak die steeds complexer wordt. Wim Peleman van het RYCB Race & Rescue Team benadrukte de complexiteit en risico’s hiervan:
“Het is steeds moeilijk om beroeps- en pleziervaart samen te voegen. De deelnemers zitten in wedstrijdmodus en dan is het niet altijd evident om hen te wijzen op bepaalde gevaren. Maar ik denk dat we de professionele vaart steeds op een goede manier vrije doorgang hebben kunnen verlenen.”
Het organiseren van een wedstrijd op de Schelde vereist uitgebreide afspraken met de overheid en strikte veiligheidsmaatregelen. Dit omvat het verplicht inzetten van een aantal reddings- en begeleidingsboten, evenals de aanwezigheid van de Nederlandse en Belgische scheepvaartpolitie. Dat een evenement van deze omvang en complexiteit zo’n lage opkomst heeft, ondanks deze inspanningen en samenwerking met de Nederlandse en Belgische overheden, is zorgwekkend en roept vragen op over de toekomst van de Schelderegatta.
Zeilers tevreden over de wedstrijd maar gebrek aan erkenning prestaties
Na een spannende race finishten de zeiljachten voor de Rede van Antwerpen, een denkbeeldige lijn tussen het voormalig loodswezengebouw op Rechteroever en het clubhuis van de Royal Yacht Club Belgium op Linkeroever. De festiviteiten begonnen direct na de finish met drinks, een barbecue en de prijsuitreiking.
Schipper Karel Verhulst van de ‘Racquero’ (GS 45 modified) merkte op:
“Het was een mooie wedstrijd met wisselende winden. Veel betere condities dus in vergelijking met de editie van vorig jaar. Finishen voor de rede van Antwerpen maakt deze wedstrijd extra bijzonder.”
Zijn woorden onderstrepen de waarde van de wedstrijd, die helaas niet door de organisatie wordt weerspiegeld in hun communicatie. Het is opvallend en teleurstellend dat de organisatie van de Schelderegatta geen woord rept over de prestaties van de zeilers, de essentie van elke zeilwedstrijd.
Gebrekkige communicatie en verwaarlozing schelderegatta.be
Het is werkelijk bewonderenswaardig hoe de organisatie en PR-machine van de Schelderegatta de zaken aanpakken. Zelfs een simpel persbericht na de wedstrijd wordt niet meer opgemaakt en de Schelderegatta.be / RYCB-website wordt niet meer up-to-date gehouden. Dit moet de sponsors vast enorm blij maken. De jarenlange inzet van Harry van den Bergh wordt zo te grabbel gegooid; hij zou zich wel drie keer omdraaien in zijn graf.
Nog een dieptepunt maar dan op het water: diskwalificatie voor Xenr (RYCB)
Laten we nu overgaan naar een dieptepunt op het water: het huftergedrag (voor de Nederlanders) of onbeschoft gedrag (voor de Vlamingen onder ons) van een deelnemer die tijdens de start veel schade toebracht aan een andere boot, zich niet terugtrok uit de race en daarbovenop het CR-reglement overtrad.
Xenr werd volgens de uitkomst van het protestcomité tweemaal gediskwalificeerd: één maal voor ‘Barging’ (ruimte vragen waar je geen recht op hebt) en het gebruik van meerdere spinakkers.
Feiten:
Tijdens de start (zie foto bovenaan) van de Schelderegatta was er een aanvaring met de Huldra II (Salona 40) van Robrecht de Bock (RYCB) en de Xenr (X-43) met schipper en clubgenoot Didier Van Eupen (RYCB).
Chronologie:
- Ongeveer 20 seconden voor de start varen Antilope (BEL 4343) en Huldra ll (BEL 6379) beide over bakboord naar de startlijn met een overlap.
- Ongeveer 10 seconden voor de start loeft lijwaardse BEL 4343 en BEL 6379 loeft mee.
- Xner (BEL 6638) vaart met ruime wind met hogere snelheid naar het startschip.
- Enkele seconden voor de start valt Xenr plotseling af om de ankerketting van het startschip te ontwijken.
- Vervolgens komt Xenr tussen startschip en de loefzijde van Hudra II (BEL 6379).
- Op het startsein valt Antilope (BEL 4343) af tot zijn juiste koers, Huldra II (BEL 6379) ook.
- Xner (BEL 6638) met hogere snelheid valt ook af om vrij te blijven van het startschip.
- Xner (BEL 6638) loeft dan terug op om Huldra II (BEL 6379) te ontwijken, maar raakt met zijn nog openstaande giek de zeereling van Huldra II (BEL 6379).
- Geen van de betrokken boten heeft een strafronde genomen.
In een tweede protest werd de Xner (BEL 6638) beschuldigd van het gebruik van meerdere voor-de-windse zeilen: een spi en een Code 0, wat niet is toegestaan volgens het CR-reglement. Ook voor deze overtreding werd de Xenr gediskwalificeerd.
Wat is ‘Barging’ aan de startlijn?
“Barging” aan de startlijn wordt in de zeilsport vaak gezien als onsportief en zeer ongewenst gedrag. Het houdt in dat een zeilboot probeert ruimte af te dwingen waar zij geen recht op heeft, wat kan leiden tot gevaarlijke situaties en onnodige risico’s voor andere deelnemers. Dit wordt door velen beschouwd als hufter- of onbeschoft gedrag, omdat het de regels en het respect voor mededeelnemers schendt.
De regels van toepassing staan in de inleiding van Deel C van Sectie 2 van het wedstrijdreglement. Er staat: “Regels van Sectie C zijn niet van toepassing bij een startmerk omgeven door bevaarbaar water of bij de ankerlijn daarvan vanaf het moment dat boten naderen om te starten totdat zij deze zijn gepasseerd.” Daarom zijn regels 18 ‘merkteken ruimte’ en 19 ‘Ruimte’ om een hindernis te passeren niet van toepassing tijdens het naderen van de startlijn om te starten. De regel die wel van toepassing is, is Regel 11: een loefwaartse boot moet vrij blijven van een lijwaartse boot.
Top 3 resultaten
CR 1-2
- Huldar II (Robrecht De Bock – BEL) – volgens M2S staat er nog een protest open (Barging aan de startlijn)
- A Boen!! (Johan Bol – NED)
- Easy living (Rinus de Jonge – NED)
CR 3-4
- Ferox (Tim Ferrrari – BEL)
- Rebel (Steven Govaerts – BEL)
- Idefix (Patrick Diercks – BEL)
CR 5-6
- Jeronimo (Raymond Meeus – BEL)
- EUR Sailing Team (Martin Ambrozi – BEL)
- Royal J (Jenthe Verstraelen – BEL)
Sportboat
- Boombastic (Gert Goossens – NED)
- Nandou (Sebastian Steinbarth – BEL)
- TomTom (Tom Casaer – BEL)
Alle uitslagen Schelderegatta 2024
Over de Schelderegatta
De Schelderegatta is een zeilwedstrijd die jaarlijks op de Westerschelde plaatsvindt. De race start bij Hansweert en eindigt op de Rede voor Antwerpen. Deelnemers variëren van ervaren wedstrijdzeilers tot recreatieve zeilers die deelnemen aan de Scheldetour.
Foto’s: Facebook Schelderegatta