De 3 inshore dagen van de Giraglia Rolex Cup zitten erop en de 3de kon echt wel tellen. Slechts 24 zeemijl maar verschillende boten hebben kapotte zeilen, hier en daar een gewond bemanningslid en best wat aanvaringen bij de start. Verder zorgen 40 knopen wind op de meter dat de laatste inshore race hier in Saint Tropez menig bemanningslid goed zullen doen slapen alvorens we kunnen vertrekken voor de offshore. En Jethou en Near Miss blijven paaltjes varen.
25 van de 73 boten over de finish!
Het was niet echt duidelijk of er gestart ging worden, want toen wij (als eerste) buiten voeren stond er al 30 knopen wind in de baai van Saint Tropez. Druppelsgewijs kwamen ook de andere zeilboten buiten en allemaal gereefd. Sommige hadden zelfs hun stormjib op, en een enkeling zag ik varen met een trysail (die Russen doen ook echt alles om op te vallen). Van de 73 boten in onze klasse komen er maar 25 aan of is het grote gedeelte zelfs gewoon niet gestart.
Zeilen een contactsport?
Even tijdens de start procedure hadden we contact met een andere boot wat tot een protest leidde. Afhankelijk van het protest worden we vandaag 5de en blijven we 2de overall, of zakken we een stuk in het overall klassement en zullen we dat dan goed moeten maken tijdens de offshore.
Antilope ‘Did Not Finish’ na gebroken stuurkabel
De Antilope zijn we wel tegen gekomen net na de start. We voeren samen zij aan zij voor de wind, en na de benedenwindse boei hebben we ze niet meer gezien. Op de uitslag lezen we later dat ze niet gefinisht zijn. Jammer, het had anders weer leuk geweest.
Net geen 20 knopen boatspeed
Soit, de TP52 Near Miss komt 20 min voor ons aan en is berekend op de uitslag ook 18 min voor ons. Hoewel wij onder spi met 36kn wind ‘slechts’ een boatspeed van net iets onder de 20kn lopen, gaan die jongens er gemakkelijk vandoor met 24-25kn. En op een lang rak van een paar uur maakt dat al snel een verschil natuurlijk.
25 knopen wind voor de trip naar die rots
Morgen starten we rond de middag met 180 boten voor de offshore van 242 zeemijl. Deze gaat eerst naar een kleine rots (onder de naam Ile du Levant) waar we rond moeten, en dan is het knallen naar die Giraglia rots net ten Noorden van Corsica, en vandaar is het dan recht naar San Remo waar de finishlijn ligt.
Volgens Fritz Buyl zullen we een 25 knopen wind richting rots gaan hebben (met 20% meer in de puffs). Best veel wind, oke, maar wel in de goede richting. En na de rots in het gedeelte naar San Remo zou de wind gedeeltelijk moeten gaan afnemen naar een tiental knopen welke ook in de goede richting zullen staan. Ik vrees dat ik niet op tijd voor de Twilights in Wemeldinge ga zijn, enfin…, u leest het verslag wel als we aangekomen zijn.