De derde dag van de Delta Lloyd North Sea Regatta laat in sommige klassen een spannende strijd aan de top zien, met vandaag nieuwe koplopers. In andere klassen consolideerden de nummers een hun positie. Het was een fantastische zeildag. Zonnig, met iets meer wind dan voorspeld. De wind kwam vanmorgen uit het noordoosten met zo’n tien knopen. In de loop van de dag draaide de wind volgens de voorspelling naar het noorden en trok aan. Dat gebeurde echter iets meer dan verwacht.
Bij de catamarans en eenheidsklassen waren de rescueboten dan ook volop in bedrijf. Bij de Javelins en de Contenders sloeg een aantal boten om en bij de catamarans is een deelnemer overboord geslagen, maar door een rescueboot weer snel aan boord gezet. De koude noordoostenwind in combinatie met het nog koude water maakten de condities vermoeiend voor de zeilers. Aan het einde van de dag keerden de zeilers echter moe maar voldaan weer terug naar de haven. Morgen is de laatste wedstrijddag. Voor de IRC en ORC klassen staat een lange baan wedstrijd op het programma. Deze telt mee voor het overall klassement. De overige klassen hebben nog een dag fleetraces.
ORC1: Stressdagje voor de nieuwe koploper
De Soulmate van Leon Westhoeve heeft de eerste plaats overgenomen van de Skarp, maar het zat de bemanning niet mee vandaag. “Het was een stressdagje”, vertelt Westhoeve. “Net voor de eerste start scheurde het grootzeil van voor naar achter. Normaal gesproken hebben we onze auto op de kade staan met alle reservezeilen, maar omdat mijn vrouw hoogzwanger is, heeft ze de auto thuis. We hebben dus een bliksemactie uitgevoerd. Ik heb haar gebeld of ze het grootzeil kon brengen en tegelijkertijd zijn wij naar de haven gescheurd. Ze mocht van mij alle bekeuringen krijgen, het maakte me niet uit. Wij zijn in zeilpak naar de ingang van het terrein gerend om haar binnen te loodsen en hebben het grootzeil aan boord gesmeten en los waren we alweer. Het leek wel een Le Mans start. We waren net op tijd voor de tweede race. Doordat we de eerste race hadden gemist, hadden we geen aftrek meer, dus het was erop of eronder voor de rest van de dag. Gelukkig hebben we weer twee eentjes gezeild.”
Leon vervolgt: “We hebben een hoge bootsnelheid en een goede handling. Er zitten een paar technische zeilers aan boord die het uiterste uit de boot kunnen trimmen. Maar ook al varen we eentjes, elke wedstrijd leren we weer. De laatste race hebben we geen risico’s genomen. We lagen eerste en hebben gewoon de storm spinnaker gehesen, omdat we geen foutjes wilden maken.”