Ten zuiden van de ijszone op de noord/zuid lijn met St. John’s ligt de scoring gate. Die levert een volgend dilemma op, zo stelde wachtleider Stu Wilson (NZL): “Als je op volle snelheid richting de scoring gate koerst, heb je daarna een slechte windhoek en zul je achterop raken. Het is dus een keuze tussen punten scoren of een goede positie op langere termijn. Die beslissing moeten we nog nemen.
Depressie
Na de ijszone en het hogedrukgebied wacht een volgende uitdaging; de depressie die zich voor de Portugese kust opbouwt. De vraag is hoe die het laatste stuk naar de finish gaat beïnvloeden. Verbraak: “Gisteren zag het ernaar uit dat we de finale mijlen aan de wind moesten varen, nu lijkt het erop dat het een voor-de-windse koers wordt. We kunnen er dus nog weinig over zeggen. De Atlantische Oceaan is moeilijk te voorspellen.”
Veiligheid
“We zijn heel gemotiveerd”, sprak Gerd-Jan Poortman daags voor vertrek naar Galway/Ierland. “Een goed resultaat in de In-Port Race helpt natuurlijk en we hebben weer drie nieuwe zeilen. Het is een late etappe, dus het is ook belangrijk om met beide voeten op de grond te blijven staan qua veiligheid. Alles wordt gecheckt en we praten de manoeuvres nogmaals door. Als je bijvoorbeeld op een veilige manier kunt reven, kun je langer pushen.”
Doelstelling ongewijzigd
Schipper Roberto Bermúdez de Castro blijft zijn doelstelling trouw: “Mijn streven blijft hetzelfde. Ik wil dat we goed zeilen en veilig aankomen. We mogen de aansluiting met de vloot niet verliezen en niet te veel fouten maken. Nu dat we naar Europa gaan, komen er nieuwe kansen. In de laatste etappes krijgen we met natuurlijke obstakels te maken, die ruimte bieden voor tactische opties.”
Team Delta Lloyd website: http://www.teamdeltalloyd.com
VOR-website: http://www.volvooceanrace.org/
VOR-nieuws: /volvo-ocean-race
Volg de Volvo Ocean Race ook via de Volvo Ocean Race video player.
Tekst: Diana Bogaards
Foto’s: David Branigan/Oceansport