Sinds afgelopen nacht is team AkzoNobel de nieuwe leider van de zesde Volvo Ocean Race-etappe. De top drie boten zijn ten zuiden van Nieuw-Caledonië opgelijnd voor de finale en cruciale fase. Turn the Tide on Plastic vaart in tweede positie, gevolgd door Sun Hung Kai/Scallywag. Het verschil is nog geen 3 zeemijl.
AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning profiteerden van een iets betere wind en hoek toen ze buitenom de voormalige koploper Turn the Tide on Plastic en Scallywag zeilden. Vervolgens hadden ze een beetje geluk met een tropische wolk, die tussen hen en de naaste achtervolger Scallywag verscheen. Die remde Scallywag af, terwijl team AkzoNobel met snelheid kon wegkomen.
De drie teams gingen nek-aan-nek op weg naar het noordelijke punt van Nieuw-Caledonië. Daarbij bevonden AkzoNobel en Scallywag zich ten westen van Turn the Tide on Plastic. Het laatst genoemde team van schipper Dee Caffari gokte met een koers door het rif van Nieuw-Caledonië om zo kostbare mijlen te winnen. Op de zeventiende dag van deze zesde etappe bleek deze keuze geen vruchten af te werpen. Om 13:00 UTC stond team AkzoNobel bovenaan het positierapport, ten koste van Turn the Tide on Plastic. Scallywag vaart in hun kielzog.
“Van alle zes boten in deze vloot, zou ik nu het liefste op deze zijn”, zei Cécile Laguette aan boord van team AkzoNobel. “We bevinden ons op de goede plek, gezien waar de wind vandaan komt en waar we ons in de komende dagen moeten positioneren. Maar we hebben nog een lange weg te gaan tot aan het noordelijke punt van Nieuw-Zeeland.”
Sinds dat Scallywag een paar dagen geleden de leiding in de zesde etappe verloor, maken ze overuren om weer dichter bij AkzoNobel te komen. Net op het moment dat ze dachten er te zijn, gooide de wolk roet in het eten. Hun bootsnelheid nam af tot minder dan een knoop. Team AkzoNobel hield 13 knopen bries en ging er vandoor.
Team Brunel zeilde in vierde positie toen het besloot in stealth mode te gaan, zodat hun positie gedurende 24 uur onzichtbaar is. Deze strategie wordt doorgaans ingezet als teams een grote, tactische manoeuvre willen uitproberen. De concurrentie en fans zullen moeten wachten tot het positierapport van 01:00 UTC om te zien wat deze zet oplevert.
Na het passeren van de top van Nieuw-Caledonië en de bevrijding uit de Doldrums, namen de hekkensluiters MAPFRE en Dongfeng Race Team een wat hogere koers aan. “We raken langzaam uit de Doldrums en de condities beginnen in de buurt van de zuidoostelijke wind te komen, al heeft de passaatwind zich nog niet 100 procent gestabiliseerd”, sprak MAPFRE’s navigator Juan Vila. “We hebben periodes van 10 knopen wind, afgewisseld door een lichtere bries van vijf tot zes knopen. We hopen dat dit zich in de komende uren verder stabiliseert. Morgen hebben we al tien tot vijftien knopen.”
Ondertussen vorderen de reparatiewerkzaamheden aan de Vestas 11th Hour Racing gestaag. Projectmanager James Dadd geeft in de volgende video een update.
Etappe 6 – Positierapport – 23 februari – 13:00 UTC
- Team AkzoNobel
- Turn the Tide on Plastic, +1,63 nm tot leider
- Sun Hung Kai/Scallywag, +2,84 nm
- MAPFRE, +55,11 nm
- Dongfeng Race Team, +61,87 nm
- Team Brunel, stealth mode
- Vestas 11th Hour Racing, DNS