Kort na middennacht Nederlandse tijd gleed team AkzoNobel in Melbourne als zevende boot over de eindstreep van de derde Volvo Ocean Race-etappe. Daarmee begint voor het Nederlandse team het gevecht tegen de klok om de noodzakelijke reparaties op tijd klaar te hebben. Met de finish van respectievelijk Sun Hung Kai/Scallywag en Turn the Tide on Plastic op Tweede Kerstdag is de vloot compleet.
Zelfs de laatste mijlen door Port Philip Bay stelden team AkzoNobel-schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning nog op de proef. De wind nam sterk af en vertraagde de aankomst. Om 23:24:45 UTC na 17 dagen, 11 uur en 24 minuten kwam eindelijk de verlossing. De moeilijke en frustrerende etappe was ten einde. Na een sterk begin raakte team AkzoNobel achterop, doordat het de mastrail beschadigde tijdens een gijp in zware condities op de Zuidelijke Oceaan.
Terwijl de reparaties volop gaande waren, viel het team onder slechts het voorzeil tot enkele honderden mijlen achter de koplopers terug. Vervolgens kwam het in ongunstigere weerpatronen terecht, wat in een late finish resulteerde.
“Het was karaktervormend”, zei wachtleider Chris Nicholson na binnenkomst. “Het leert je dat de kleinste fout al een sneeuwbaleffect kan veroorzaken. Het kan een allesbeslissend moment in de etappe zijn. Het was goed om te zien dat niemand het erbij liet zitten of op elkaar ging afreageren. We hebben tot het einde toe een combinatie van komedie, grappen en serieuze focus gehad. Dat is gunstig voor de toekomst, maar we moeten dit niet nog eens doen.”
Schipper Simeon Tienpont sprak na de finish eveneens zijn bewondering voor zijn bemanning uit: “Ik ben trots op het team. Er gaat iets kapot, wat niet kapot hoort te gaan. Het gebeurt toch, wat dan een ontzettende teleurstelling is. We hebben samen hard gevochten om het te repareren en dat is gelukt. Op enig moment waren we nog maar 60 mijl achter de vloot. Daarna hadden we pech met het weer en kwamen we bij de Ice Gate in een hogedrukgebied [met weinig wind] terecht. Hier vlak voor de finish in Melbourne kwam datzelfde hogedrukgebied opnieuw over ons heen. Dat is lastig. De laatste 8 tot 9 dagen waren gewoon een oversteek, terwijl je weet dat je geen kans meer hebt om naar voren te varen.”
Hij gaat verder: “We kunnen nog steeds lachen en houden elkaar stevig vast. We kijken uit naar de volgende etappe.” Die begint al op dinsdag 2 januari, dus veel tijd aan de wal heeft team AkzoNobel niet. Toen eenmaal duidelijk werd dat ze Scallywag en Turn the Tide on Plastic niet meer konden inhalen, werd het wachtsysteem aangepast. Tienpont: “We hebben het zodanig veranderd dat iedereen zijn rust kon pakken en we hebben andere werkzaamheden aan boord afgemaakt. Iedereen is gezond en uitgerust, dus het komt goed.”
Over de mast zei Tienpont: “Als we vanmiddag naar Hong Kong hadden moeten vertrekken, had ik alle vertrouwen in onze reparatie gehad. Volgens de regels moet de mast er nu af en volgens de specificaties worden gemaakt. Het is dus aan Hall Spars om onze reparatie opnieuw te doen en ons op tijd in het water te krijgen.”
Op Tweede Kerstdag stuurde de Australische schipper David Witt Scallywag als vijfde over de eindstreep. Net op tijd voor de lunch op eigen bodem. Turn the Tide on Plastic kwam minder dan 3 uur later binnen.
“Toen we linksaf richting Australië gingen, gaf dat een heel speciaal en goed gevoel. Nu moeten we uitrusten en ons klaarmaken om over een paar dagen te vertrekken”, reageerde Luke Parkinson van Scallywag.
Het Spaanse MAPFRE won de derde etappe over de beruchte Zuidelijke Oceaan van Kaapstad naar Melbourne. Dongfeng Race Team met de Nederlandse Carolijn Brouwer eindigde als tweede, gevolgd door Vestas 11th Hour Racing. Team Brunel finishte als vierde en zette het Omega 24-uur snelheidsrecord van de derde etappe. Een dag voor aankomst klokten schipper Bouwe Bekking en zijn bemanning 538,1 nautische mijlen met een gemiddelde snelheid van 22,4 knopen.
Etappe 3 – Uitslag op woensdag 27 december (Etappe 3, Dag 18) om 23:30 UTC
- MAPFRE — FINISHED — 16:07.21 UTC, december 24 – 14 dagen, 04u:07m:21s
- Dongfeng Race Team — FINISHED – 20:10:16 UTC, december 24 – 14 dagen, 08h:10m:16s
- Vestas 11th Hour Racing — FINISHED – 21:52:11 UTC, december 24 – 14 dagen, 09h:52m:11s
- Team Brunel — FINISHED – 23:36:27 UTC, december 24 – 14 dagen, 11u:36m:27s
- Sun Hung Kai/Scallywag — FINISHED – 01:06:31 UTC, december 26 – 15 dagen, 13h:06m:31s
- Turn the Tide on Plastic — FINISHED – 03:52:50 UTC, december 26 – 15 dagen, 15h:52m:50s
- team AkzoNobel — FINISHED – 23:24:45 UTC, december 27 – 17 dagen, 11u:24m:45s
Volvo Ocean Race – huidig totaalklassement na derde etappe
- MAPFRE — FINISHED — 29 punten
- Dongfeng Race Team — FINISHED — 23 punten
- Vestas 11th Hour Racing — FINISHED — 23 punten
- Team Brunel — FINISHED — 14 punten
- Sun Hung Kai/Scallywag — FINISHED — 11 punten
- team AkzoNobel — FINISHED — 9 punten
- Turn the Tide on Plastic — FINISHED — 6 punten