In de tweede etappe van de Volvo Ocean Race is Team Brunel halverwege. Het team van schipper Bouwe Bekking pakte in de afgelopen 48 uur eerst de derde plek over van Team Vestas om zich vervolgens oostelijk van de twee koplopers: Mapfre en Dongfeng te positioneren waardoor de Nederlandse boot nu virtueel aan de leiding gaat.
Vestas voorbij
Na in het weekend Team AkzoNobel ingehaald te hebben was het gister de beurt aan Vestas. Bekking: “Wij hadden het ene type voorzeil op staan en zij het merendeel een ander. Uiteindelijk blijkt dat wij voor het betere zeil gekozen hebben. Het leuke van een tijdje met zijn tweeën op varen is dat je niet meer alleen naar de computer hoeft te kijken. Je kan je echt direct met elkaar meten. Uiteindelijk halen wij ze in, dan kun je stellen dat we de laatste dagen gewoon echt goed hebben gevaren.”
Kortste route niet de snelste
Door de heersende windcondities is de snelste route naar Kaapstad niet de kortste route. Navigator Andrew Cape: “We hebben te maken met verschillende weersystemen. Zonder al te technisch te worden draait het om timing. De vraag is wanneer maak je straks de bocht naar Kaapstad.”
Schipper Bekking legt het zo simpel mogelijk uit. Bekking: “Je moet je voorstellen dat je met je auto van Nederland naar Engeland rijdt. Hemelsbreed misschien 150 kilometer maar helaas moet je eerst naar het zuiden rijden, de boot of de Thalys nemen en dan als je bent overgestoken weer opnieuw naar het noorden rijden. Diezelfde situatie hebben wij hier. Er zit een groot hogedrukgebied tussen ons en Kaapstad. Als je daar doorheen wilt varen is het alsof je door een stenen muur heen moet. Ik zeg niet dat het niet kan maar het is lastig.”
Voor de ervaren Australische navigator brengt deze beslissing geen extra stress met zich mee. Cape: “De stress komt met het spel, dat moet je accepteren of je moet niet meedoen. Dit deel is relatief makkelijk het is het meest rechttoe rechtaan en het draait alleen om bootsnelheid en het kiezen van de juiste positie. We doen ons eigen ding.”
Gevraagd naar wanneer dat sleutelmoment komt is schipper Bekking duidelijk. Bekking: Dat duurt nog wel even, waarschijnlijk 3 tot 4 dagen. Dan pas krijgen we echt meer wind maar zelfs dan is Kaapstad nog steeds ver weg.
Laatste paar honderd mijl beslissend
De beslissing valt volgens de Australische navigator zelfs pas in de laatste paar honderd mijl voor Kaapstad. Cape: “De laatste paar honderd mijl zal beslissend zijn. Tot die tijd draait het erom een zo goed mogelijke uitgangspositie te verkrijgen.”
De verwachting is dat de boten tussen 23 en 25 november aankomen in Kaapstad.
Leg 2 – Position Report – Woensdag 15 November – 13:00 UTC
- Team Brunel – afstand tot de finish – 3,099.4 zeemijlen
- Dongfeng Race Team +1.6
- MAPFRE +1.9
- Team AkzoNobel +2.3
- Vestas 11th Hour Racing +15.4
- Turn the Tide on Plastic +25.3
- Sun Hung Kai/Scallywag +40.1
{“preview_thumbnail”:”/sites/clubracer.be/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/kchv6kyHTB4.jpg?itok=ahjgM0U6″,”video_url”:”https://youtu.be/kchv6kyHTB4″,”settings”:{“responsive”:1,”width”:”854″,”height”:”480″,”autoplay”:0},”settings_summary”:[“Embedded Video (Responsive).”]}
Tekst: Bart Salemans