De achtste en tevens kortste etappe van de Volvo Ocean Race 2014-15 begon zondagmiddag met een tactische start. De zeven boten sterke vloot kreeg aanvankelijk op de Taag met een zwakke, variabele bries en sterke stroming te maken. MAPFRE maakte daar het beste van en leidde een groot deel van het parcours. Op weg naar de Atlantische Oceaan viel de nieuwe wind in en nam Team Brunel de leiding over.
MAPFRE won de start aan de pin-end zijde van de lijn, terwijl het Nederlandse Team Brunel bij de startboot aan de andere kant vertrok. De historische 25 April brug fungeerde als eerste gate waar MAPFRE als eerste onderdoor ging. Bouwe Bekking en zijn mannen gingen als vierde op web naar boei 2. Daar leek het anker nodig om het zijwaarts wegdrijven te voorkomen.
Team Brunel profiteerde van een eerdere windshift en vervolgens van de stroming. Het Nederlandse team wist daardoor binnen de boei en Team Alvimedica in tweede positie te drijven. Het Turks/Amerikaanse team had een betere peiling van boei 3 en zeilde zo het gat met MAPFRE dicht.
Na de ronding van deze twee boeien keerde de vloot tegen de stroming in terug richting de 25 Aprilbrug. Dat was het moment dat de nieuwe wind inviel, flink aantrok en Team Vestas Wind-voordekker Simeon Tienppont (Amsterdam) het anker weer opruimde. Team Brunel werkte zich op naar de koppositie, terwijl klassementleider Abu Dhabi Ocean Racing als vijfde Lissabon vaarwel wuifde. Hun grote rivaal Dongfeng Race Team zeilde achteraan de vloot.
Abu Dhabi-schipper Ian Walker (GBR) voelt de hete adem van deze 2 boten. Met slechts 647 zeemijl tot Lorient is er niet veel ruimte om achterstand goed te maken. Walker, die overall 6 punten voorsprong op het duo heeft: “De wind is licht langs de Portugese kust, maar tegen de tijd dat we bij Kaap Finisterre komen, krijgen we een kruisrak met ruim 30 knopen wind.” Dat betekent dat de teams veel aan de wind zullen zeilen. Walker: “Dat wordt interessant, want dat hebben tijdens deze race nog niet veel gedaan. Ik heb geen idee wat de rangschikking zal zijn in deze condities, dus het zou wel eens een totaal andere etappe kunnen worden dan de andere.”
Als Abu Dhabi Ocean Racing winnend in Lorient aankomt en Team Brunel en Dongfeng Race Team daar als vierde of lager finishen, dan is Walker in Frankrijk zeker van de Trofee. Al wilde hij daar zelf nog niet aan denken: “We zijn nog lang niet klaar. In het offshore zeilen kun je tegen het einde alles verliezen op een rivier. Als je begint te denken dat je hebt gewonnen, is dat wanneer je begint te verliezen.”
Naast zijn 2 grootste concurrenten voor de eindzege, zijn ook de andere teams gebrand op een goed resultaat. Dat geldt zeker voor Team Vestas wind, mede gesponsord door Powerhouse, dat vandaag zijn rentree in deze editie maakt. Navigator Tom Addis: “We hebben veel ontwikkelingstijd gemist, dus onze voornaamste uitdaging is om precies te weten wat deze boten snel maakt. Zodra we dat weten, is het veel makkelijker om de boot te positioneren.”
Team SCA (Sam Davies, GBR) is zeer gedreven om in deze eindfase te laten zien wat ze waard zijn. De 2 sprintetappes langs de kust, de Europese Tour, vormen voor hen de uitgelezen kans om de gevestigde orde bovenin het klassement eens door elkaar te schudden. “Het is een kortere afstand, wat het anders maakt. We weten dat we bij de groep kunnen blijven. In eerdere etappes lagen we soms na 3 of 4 dagen aan kop”, aldus Davies voorafgaand aan de start in Lissabon.
De vloot zal naar verwachting in de vroege ochtend van donderdag 11 juni in Lorient finishen. Daar volgt een korte onderhoudsperiode voordat op dinsdag 16 juni koers wordt gezet naar Göteborg, via de pit-stop in Den Haag. Deze editie eindigt met een havenrace in Göteborg op 27 juni. Dan hebben de boten 38739 zeemijl afgelegd en 11 havensteden en alle continenten aangedaan.
Tekst: Diana Bogaards