Team Brunel was deze vanmiddag als eerste weg na de start van de negende en laatste etappestart van de Volvo Ocean Race 2014-15. Schipper Bouwe Bekking en zijn bemanning hebben een missie: de tweede plaats overall verdedigen. Er zijn 3 kapers op de kust, maar vooralsnog leidt de Nederlandse Volvo Ocean 65 de vloot op weg naar zijn thuishaven Scheveningen.
De zeilcondities in het Franse Lorient voor deze finale startdag op 16 juni konden niet beter. De 7 boten zeilden het parcours onder de kust met een westenwind kracht 4, zonneschijn en een normale zeegang. Team SCA (Sam Davies, GBR) en Team Alvimedica (Charlie Enright, USA) wilden te graag, gingen te vroeg over de lijn en moesten daarom opnieuw starten.
Ondertussen nam Team Brunel het voortouw met MAPFRE (Iker Martinez, ESP) in zijn kielzog. De Spaanse boot voelde echter de hete adem van Team Vestas Wind, dat eerder een groter voorzeil opzette en zo flink in kon lopen. Met het Spaans/Deense duel dat zich achter hem voltrok, kon Bekking zijn voorsprong vergroten en als eerste koers zetten richting Göteborg, via een pit-stop in Den Haag. De Franse zeezeiler François Gabart, winnaar van de Vendee Globe 2012-13 en ‘leg jumper’ aan boord van Dongfeng, gooide hoge ogen met zijn achterwaartse salto de koude zee in.
Wie van de vier?
Met slechts één laatste kans om op open zee het verschil te maken, wordt de slotetappe allesbeslissend voor 4 teams. Koploper Abu Dhabi Ocean Racing (Ian Walker, GBR) is onbereikbaar, maar er zijn 4 gegadigden voor de resterende podiumplekken. Het gat tussen het als tweede geplaatste Nederlandse Team Brunel en Team Alvimedica op de vijfde plek bedraagt slechts 6 punten.
Makkelijk wordt het zeker niet, want de laatste etappe van 960 nautische mijlen heeft heel wat obstakels in petto. Team Brunel-navigator Andrew Cape (AUS) blikt vooruit: “Er liggen overal rotsen, modderbanken, windmolenparken, schepen en scheepvaartroutes… Ik weet dat ik heb gezegd dat ik de Straat van Malakka niet echt leuk vind, maar het komende stuk is nog erger.”
Race Director Jack Lloyd liet voorafgaand aan de start van de negende en laatste etappe weten voor baan 1 gekozen te hebben. “Dat is de lange versie, die de vloot naar de boei bij Morbihan in de Baai van Quiberon brengt.” Alle ‘Traffic Separation Schemes’ (de verkeersscheidingsstelsels) zijn nu aangemerkt als exclusion zones. Oftewel, niemand mag erin. “Dat maakt dat we nu 17 exclusion zones tussen Lorient en Göteborg hebben. Die leggen de route weliswaar een beetje aan banden, maar met de voorspelde windrichting komt dat neer op een paar uur extra en niet een paar dagen. We vermijden met opzet de windmolenparken, olieplatforms en dat soort dingen. Zouden we dat niet doen, dan betwijfel ik of we het nog een race zouden kunnen noemen.”
Na de boei in de Golf van Quiberon zet de vloot koers naar open zee richting het Engelse Kanaal, door het Nauw van Calais de Noordzee in. Er staat een noordnoordwestenwind en gedurende de dag komt de zeebries opzetten met een gemiddelde sterkte van 10 knopen. “Deze etappe zal grotendeels worden beslist na het westelijke punt van Bretagne en de Alderney Race (het noordoostelijke uiteinde van de Golf van St. Malo), aldus Capey. “We krijgen daar met getijde en lichtweer te maken. Ik denk dat het een kritische fase wordt.”
Volgens zijn collega Pascal Bidégorry (FRA) van Dongfeng Race Team spelen andere opties eveneens een belangrijke rol: “Gaan we de Engelse of Franse kustlijn volgen zodra we het uiterste punt van Bretagne voorbij zijn? De aanwezige exclusion zones werpen ook vragen op.”
De 7 boten hebben naar verwachting tweeënhalve dag nodig om de tussentijdse eindstreep in Den Haag te halen. Dat betekent dat ze daar donderdagavond of vrijdagmorgen zullen aankomen. De herstart vindt een dag later rond lunchtijd plaats.
Live tracker
De gehele slotetappe is live te volgen via de Tracker op alle digitale platformen van de Volvo Ocean Race. Normaliter zorgen de technologieën van Race partners Inmarsat en Cobham voor periodieke updates van de boten naar Race Control in Alicante, Spanje. Met zoveel op het spel voor wat betreft de 2 laatste podiumplekken, heeft de Volvo Ocean Race deze service geüpgrade. Fans kunnen nu elke minuut van de dag de posities in de race volgen, ook via de app op de mobiele telefoon. Data wordt tussen de 10 seconden en 5 minuten vernieuwd. “Dit is nooit eerder door een offshore race op een platform dat toegankelijk is voor mobiele apparaten gedaan”, aldus CEO Volvo Ocean Race Knut Frostad.