Muscat is nog ver, en de Tour wacht op niemand. We zijn met Team Delft Challenge uit Ras al Khaimah vertrokken, en zijn nu op weg naar Dibba, Oman. Dat betekent dat we duidelijk ver onderweg zijn in de Sailing Arabia the Tour. We hebben de eerste etappes gehad, nu volgen de laastste drie grote offshores in de Omaanse wateren.
Tot dusver gaat het goed. We zijn hard aan het vechten met Team Messe Frankfurt voor een vierde plaats in het klassement. Op plaats 1, 2 en 3 staan de professionele teams AISM Investment (1), BAE Systems (2) en EFG Bank Monaco (3).
De afgelopen week hebben we heel veel geleerd over Arabië. Zo is er een cultureel uitstapje geweest de woestijn in, en hebben we kennisgemaakt met visnetten.
Uitje – zandhappen!
In Abu Dhabi hadden we een dag vrij. We hebben gedaan wat alle Arabieren doen in het weekend; met een 4×4 de woestijn in om te dune bashen (hard door het zand crossen) en daarna aan te schuiven bij een BBQ. Wij hebben echt vanalles beleefd. De bus kreeg in de woestijn een lekke band, we hebben op quads gereden en nog veel meer.
Deze uitstapjes hebben een goede rede; het is belangrijk om af en toe even niet met het zeilen bezig te zijn en je hoofd leeg te maken. We zitten nu twee weken in de Golf en zijn dag en nacht met de SATT bezig. Een avondje rustig ademhalen doet het team goed, en zorgt ervoor dat we weer fris aan de tweede helft van de wedstrijd kunnen beginnen.
Achter het net vissen
Iets waar we bang voor waren in Arabië is dat de faciliteiten niet altijd toereikend zijn voor een groot evenement. Die angst werd deze week gegrond. Tijdens de etappe van Dubai naar Ras al Kaimah zijn we meerdere malen in visnetten terechtgekomen. Daar ga je niet hard van, dus deze offshore zijn we niet zo goed gefinisht. Verder is het af en toe lastig om alle boeien te vinden omdat bijna alles onverlicht is.
Verder gaat het goed trouwens in de ofshores. We kunnen onze draai goed vinden in het veld en hebben een fantastische competitie met de andere teams. Ook de inshores gaan goed; met de training die we op de Farr 30 gehad hebben (niet veel) krijgen we hem rap rond de boeien.
Leerpunten zijn nu; minder fouten in de inshores met de handling, beter starten in de ofshores en meer snelheid vinden op koersen die niet VMG-upwind of downwind zijn. Nog een week om daar aan te werken!
Tekst: Leon Boerop
www.delftchallenge.nl