Touber kijkt met tevredenheid terug op de Nederlandse campagne: “In de eerste maanden tot aan Taiwan moesten we een inhaalslag maken. We liepen eigenlijk steeds wat achter de feiten aan. De grote schade aan de boeg werd het moment van de omslag. Vanaf toen liepen we nooit meer achter de feiten aan. De tweede helft was niet zwaarder of anders dan een normale Volvo Ocean Race.” De Delta Lloyd-zeilers knokten hard mee in de wedstrijd, ondanks dat ze niet op de snelste boot zaten. Touber: “Daardoor moesten ze soms meer risico nemen. De twee podiumplaatsen in de In-Port Races van Rio en Boston en de derde doorkomst bij de scoring gate van Fernando de Noronha waren de beloning voor het harde werken. Dat waren mooie momenten, net als vele tussentijdse resultaten en binnenkomsten op slechts een paar minuten achter of voor de winnende teams.
Winstpunten
De deelname van Team Delta Lloyd levert volgens Touber enkele winstpunten op: “Voor de Volvo Ocean Race is het belangrijk dat wij hebben laten zien dat je met een gebruikte boot mee kunt komen. Dat kan tot een groter deelnemersveld in de volgende editie leiden. Verder heeft de campagne het Nederlandse oceaanzeilen op de kaart gehouden. We hebben vijf Nederlanders en een Belg een kans geboden. Dat is een verdubbeling ten opzichte van Team ABN AMRO in de vorige race. Daarnaast is in Nederland de aandacht voor de VOR vergroot, wat cruciaal is voor de ondersteuning vanuit het bedrijfsleven. En voor de interesse van twee Nederlandse steden om de volgende keer een stopover te hosten.”
Touber benadrukt tevens de gefocuste aandacht van Team Delta Lloyd: “De media-aanpak was op Nederland gericht, waardoor het veel meer een Nederlandse campagne was dan Team ABN AMRO. We hebben de nationale markt bediend met de Nederlandstalige teamsite, persberichten en televisieserie.”
Delta Lloyd heeft nog geen besluit genomen over eventuele deelname in 2011. De grootste watersportsponsor in Nederland is wel zeer tevreden met de resultaten van deze race.
Einduitslag Volvo Ocean Race 2008-09 (provisional):
1. Ericsson 4 (Torben Grael/BRA): 114.5 punten
2. PUMA (Ken Read/USA): 105.5 punten
3. Telefónica Blue (Bouwe Bekking/NED): 98.0 punten
4. Ericsson 3 (Magnus Olsson/SWE): 78.5 punten
5. Green Dragon (Ian Walker/GBR): 67.0 punten
6. Telefónica Black (Fernando Echávarri/ESP): 58.0 punten
7. Delta Lloyd (Roberto Bermudez/ESP): 41.5 punten
8. Team Russia (Andreas Hanakamp/AUT): 10.5 punten
Foto’s: David Branigan/Oceansport