Woensdag 3 maart gaat de Youth Foiling Gold Cup in de spectaculaire vliegende 69F klasse van start met de kwalificatiewedstrijden. Doelstelling voor het Nederlandse Team DutchSail – Janssen de Jong is om in deze regatta, die tot en met maandag 8 maart duurt, bij de eerste zes te eindigen. Hetgeen benodigd is voor een plaats in de finale.
De finale die van woensdag 10 tot en met vrijdag 12 maart gevaren wordt. Met coach Pieter-Jan Postma, die zijn team na de warming-up regatta van afgelopen weekend nog steeds als een van de favorieten ziet, blikken we vooruit.
Selectie Team DutchSail – Janssen de Jong
Voor dit evenement heeft coach Postma vier van de in totaal negen bij het project betrokken zeilers geselecteerd.
Postma:
“We hebben Cas van Dongen op het stuur, Scipio Houtman op de main en Ismene Usman als flight controller op de boards. Daarnaast ben ik heel blij dat we Sarah Bos hier als reserve bij het team hebben. Als team zijn we in balans, we blijven met onze beide voeten op de grond staan, ondanks dat de boot vliegt. Nee, we zijn er echt klaar voor en hebben er erg veel zin in.”
“We zijn hier in Gaeta nu met acht topteams. Allemaal jeugdteams, waarbij de oudste zeiler niet geboren mag zijn na 1 januari 1995. De aanloop van de verschillende teams is heel verschillend geweest, helaas is ook niet iedereen hier die hier wil zijn. Maar dat is de realiteit van vandaag de dag.”
Deelnemersveld Youth Foiling Gold Cup
1) Yacht Club Costa Smeralda – Young Azzurra – ITA
2) Royal Hong Kong Yacht Club – RHKYC Team Agiplast – HKG
3) Southern Challenge – Southern Yacht Club – USA
4) KNZRV Muiden & KRZV De Maas – Team DutchSail – Janssen de Jong – NED
5) One Switzerland – Bordée de Tribord – SUI
6) Sanderfjord Seilforening – Xela Racing – NOR
7) Real Club Nautico de Palma – Youth Bravo España – SPA
8) Koninklijke Watersport Vereeniging Loosdrecht (KWVL)- Kingdom team- EUR
Postma vervolgt:
“Het deelnemersveld is sterk met het Italiaanse Young Azzura en het voor Hong Kong uitkomende RHKYC Team Agiplast. Teams die allebei veel uren hebben gemaakt net als wij. Dan heb je de Noren, Zwitsers en Spanjaarden van wie we gewoon nog wat minder weten. Ik heb ook het idee dat sommige van deze teams misschien nog niet alles hebben laten zien in de warm-up regatta.”
“Dan heb je de Amerikanen, met naast Langston Goldenberg het Olympische Nacra17 duo: Riley Gibbs en Anna Weis. Riley en Anna zitten al tien jaar lang bijna elke dag op het water. Dat zijn kanshebbers op een Olympische medaille. Ze zijn ervaren in het foilen dus ik verwacht hier ook wel wat van ze eigenlijk.”
Lastminute entry met Nederlandse roots onder Europese vlag
Op het laatste moment besloot ook het Kingom Team zich in te schrijven. Deze lastminute entry uitkomend voor Europa bestaat uit Bart Lambriex (NED), Odile van Aanholt (NED) en Guido Gallinaro (ITA). Het team heeft een bewezen trackrecord en moet volgens Postma dan ook niet worden onderschat.
Postma:
“Dit team was net als ons en vele anderen teams hier in voorbereiding voor de Youth Americas Cup. Ze hebben vorig jaar van mei tot september veel in de 69F gezeten Tijdens de wedstrijden afgelopen zomer voeren ze continue vooraan en met Bart (Lambriex red.) hebben ze een stuurman die straks op de Olympische Spelen mee kan doen om de medailles in de sterk bezetten 49er-klasse. Die mag je dus niet zomaar afschrijven. Het wordt interessant om te zien welke groei zij de afgelopen maanden hebben doorgemaakt.”
De boot
De wedstrijden worden gevaren in de spectaculaire 69F-klasse. Deze 40 vierkante meter tellende one-design klasse is 6.9 meter lang. De vleugels aan weerszijde van de boot en onder het roer, de zogeheten foils, zorgen ervoor dat de boot bij voldoende snelheid uit het water komt. De breedte van de boot is 2,1 meter zonder en 4,6 meter inclusief foils. Met een diepgang van 1,7 meter en een waterverplaatsing van slechts 350 kg haalt de boot al snel snelheden tot 25 knopen per uur, zo’n 40 tot 50 km/uur.
Wedstrijdbaan
In totaal zijn er een drietal banen waaruit de organisatie kan kiezen. In praktijk wordt er echter 95% van de tijd gekozen om de vierkante baan te varen met een start op snelheid onder ruime koers. In plaats van de optie om up-wind te start zoals gebruikelijk in bijvoorbeeld het Olympisch zeilen.
Postma:
“Tijdens de warming up regatta hebben we nogmaals gezien dat starten extreem belangrijk is. Door de baan die we varen en de snelheden die we halen zijn er na de start weinig mogelijkheden om nog in te halen. Je moet meteen goed weg zijn anders kom je er eigenlijk niet meer aan te pas.”
Net vliegen van een F16
Coach Postma verwacht dat de vele trainingsuren zich de komende anderhalve week gaan uitbetalen.
Postma:
“Dankzij onze sponsors hebben we de afgelopen maanden veel uren kunnen maken in deze spectaculaire nieuwe klasse. We maken binnen het team vaak de vergelijking met het vliegen van een F16. Niet alleen vanwege de snelheid en het gevoel van vrijheid maar juist vanwege de standaardisering van processen. Daar hebben we op gefocust. Daardoor is onze basis standaard heel hoog. We varen heel procesmatig. Van daaruit hebben we dan de rust en ruimte om met het spelletje zelf bezig te gaan. We zijn in controle en erop gebrand om wat te laten zien.”
{“preview_thumbnail”:”/sites/clubracer.be/files/styles/video_embed_wysiwyg_preview/public/video_thumbnails/Na1O3g1E21E.jpg?itok=qBNCB6cm”,”video_url”:”https://youtu.be/Na1O3g1E21E”,”settings”:{“responsive”:1,”width”:”854″,”height”:”480″,”autoplay”:0},”settings_summary”:[“Ingesloten video (Responsive).”]}