Team SCA, het enige volledig vrouwelijke team in de Volvo Ocean Race 2014-15 heet vanaf nu het Magenta Project. Na het besluit van SCA om niet deel te nemen aan de volgende Volvo Ocean Race is het Magenta Project nu op zoek naar een nieuwe commerciële partner.
“De mogelijkheid om direct tegen mannen te concurreren is iets dat uniek is in de sportwereld. Het doel van het tussentijds programma is ervoor zorgen dat we zo concurrerend mogelijk aan de start van de volgende Volvo Ocean Race kunnen beginnen.” aldus Libby Greenhalgh.
De ambitie van team SCA om concurrerend te zijn in een door mannen gedomineerde vloot raakte een gevoelige snaar bij zowel vrouwen als mannen. Ze inspireerden mensen door hun empowerment en hun toewijding maar vooral door het beheersen van de fysieke en mentale uitdagingen gedurende de race.
Het team wil nu de enorme fanbase, die tijdens de race zowel online als bij de tussenstops maar bleef groeien, niet verliezen vandaar de ambitie om verder te gaan met het project. Het is nog steeds de bedoeling om concurrerend te zijn in een door mannen gedomineerde vloot.
Voilà. Tot zover de promopraat.
Wat denken wij hier nu van?
Dat de exit van SCA een ideale gelegenheid is om van dat tuttige tintje af te geraken. Er is vast wel iemand op deze planeet die roze een mooi kleurtje vind maar wìj hebben het niet zo met het chroma.
Dat we alwéér de man versus vrouw toer op moeten, daar staat ons verstand waarlijk bij stil ( wat op zich nu ook weer niet zo’n onaangename ervaring is )
Dat er na de vorige Volvo Ocean Race wel degelijk bewezen is dat er fundamentele verschillen tussen mannen en vrouwenteams zijn. Waar wij eigenlijk al thuisblijvende heen willen… is er misschien geen àndere (lees bétere) bestaansreden te bedenken voor het vrouwenteam?
Dat die enorme fanbase ontstaan is vanuit een enorme underdog positie, en nìet vanuit schitterende prestaties. Niks mis mee overigens. Een underdogpositie is de ideale basis voor magnifieke storytelling, een bezigheid waarin team SCA extreem uitblonk tijdens de afgelopen Volvo Ocean Race. Misschien ligt dààr een opportuniteit? We stellen het maar even voor…
Maar laten wij niet te lang bij al deze persoonlijke pijnpunten stilstaan en, door kerstverlichting beschenen, een voorstel doen voor mogelijke andere geschikte sponsors.
Onze 5 suggesties:
Hooters
Is de merknaam van een Amerikaans restaurantketen waar vrouwelijke serveuses de maaltijd topless opdienen. De naam Hooters heeft een dubbele betekenis. De term slaat zowel op het geluid dat een uil maakt (zie logo) maar is ook slang voor borsten, een beetje de vertaling van onze “tieten”. De feministische elite zal hier wellicht niet om lachen maar wij gelukkig wel en bovendien heeft humor geen uitstaans met goede smaak.
Go: Omdat we dolgaarne die gennaker willen zien.
Nogo: Een stel zwengelende tieten lijkt ons nu ook weer niet zò fotogeniek.
Mattel:
Is een Amerikaanse speelgoed bedrijf dat in maart 1959 Barbie lanceerde, een modepop vervaardigt voor meisjes tussen 10 en 14 jaar. Hele generaties zijn met deze pop groot geworden (waaronder schrijfster dezes). Barbie en Ken (de mannelijke opponent) tampeloeresten vroeger behoorlijk wat af op onze huiskamervloer.
Go: Magenta Team, denk aan de toekomst en spreek nu al een mogelijke jonge doelgroep aan!
Nogo: Een bemanning zonder foef vinden? Geen sinecure denken wij.
Victoria’s secret:
Is een Amerikaans bedrijf in dameskleding, lingerie en schoonheidsproducten. Victoria’s Secret staat bekend om haar modeshows en catalogi met modellen zoals Heidi Klum, Doutzen Kroes, Miranda Kerr en niet te vergeten Kristy Hinze. Dankzij Kristy van de Comanche heeft het merk toch al wat zeilervaring.
Go: Verbeter de wereld! Wees op tijd en stond schandelijk frivool in deze neoconservatieve, conformisische en benauwende samenleving waarin het allengs moeilijker en moeilijker wordt om aan zuurstof te geraken.
Nogo: De Kaap ronden in lingerie?
Hell yeah!
Pink sails
Is een eigenwijze Nederlandse zeilmaker die zeilen ontwerpt, produceert en repareert aan zeer scherpe prijzen. Niet populair onder de zeilmakers maar des te geliefder bij zijn klanten. Tot hiertoe legde hij zich vnl. toe op toerzeilen maar misschien moet daar via deze sponsoring eens verandering in komen.
Go: Pinksails zal dit varkentje wel even wassen, qua kleur zitten ze alvast helemaal goed!
Nogo: We maken ons sterk dat het sinds de Muppet show geleden is dat varkens nog eens rechtstreeks gelinkt werden aan vrouwen. Laat deze zeitgeist dat nog wel toe? Halal is het alleszins niet maar daarover niet getreurd.
Geen stijl.nl
Is een Nederlands online magazine zonder blad voor de mond. Saai zal het niet worden, een Volvo Ocean Race met dit journaille aan boord.
Go: Wij zijn nu eenmaal von kopf bis fuß op heibel uit!
Nogo: Hebben deze provocateurs, propagandisten, agitators, stampei-democraten, activisten (we zien waarschijnlijk nog wel enkele knelpuntberoepen door de vingers) überhaupt iets te zoeken in de zeilsport?
Hell yeah again!
Wie moet volgens jou de nieuwe sponsor worden van het Magenta Project? Alle voorstellen zijn welkom, liefst met argumentatie.