De Volvo Ocean Race-vloot jojoot zich een weg door de Doldrums. Het afgelopen weekend wisselden Sun Hung Kai/Scallywag en het Nederlandse team AkzoNobel enkele keren van koppositie. Sinds zondagavond gaat Scallywag weer aan de leiding, gevolgd door team AkzoNobel en Team Brunel. Het verschil tussen deze drie bedraagt 19,31 zeemijl. De achterhoede pakte bijna 120 zeemijl terug en zorgde zo voor compressie in de vloot.
Scallywag en AkzoNobel konden dit weekend hun voorsprong op de concurrentie behoorlijk uit te bouwen. Voor hekkensluiter MAPFRE liep de achterstand zelfs op tot 232 zeemijl. Op zaterdag liet het positierapport echter een omgekeerde tendens zien. De achtervolgers ten noorden van het leidende duo profiteerden van een sterkere noordwestelijke moessonwind en konden zo veel verloren mijlen goedmaken.
Inmiddels matchracen Dongfeng Race Team en klassementleider MAPFRE ruim 90 zeemijl achter Scallywag. De vloot heeft te maken met veel wolkenactiviteiten, die grote verschillen in windsnelheid- en richting teweeg brengen. Zo kon Scallywag zondagmorgen zijn naaste rivaal team AkzoNobel passeren, omdat de Nederlandse boot onder een wolk geparkeerd lag. ‘s Middags was het de beurt aan Scallywag om tot stilstand te komen, zodat team AkzoNobel de leiding kon overnemen. De achterhoede dichtte ondertussen het gat met 100 zeemijl. ’s Avonds voerde Scallywag opnieuw de vloot aan.
“Het is nogal stressvol om de hete adem van de andere boten in je nek te voelen”, reageerde de Nederlandse Scallywag-zeilster Annemieke Bes. “We zijn er denk ik goed uitgekomen. Dat is een opluchting.”
Volgens het positierapport van vandaag 07:00 utc was het verschil tussen de eerste drie boten slechts 8,8 nm. Om 13:00 utc was dat opgelopen tot 19,31 zeemijl. Dongfeng in vijfde positie en MAPFRE daarachter zagen in de loop van de dag hun achterstand groeien van ongeveer 59 zeemijl tot nu bijna 93 zeemijl.
“Elk positierapport boekten we grote winst”, zei MAPFRE’s Blair Tuke. “Maar de laatste paar waren minder positief voor ons. We hadden met een grote wolk te maken. Zowel wij als Dongfeng moesten er omheen varen. We gingen nog steeds vooruit, maar niet in de richting van de finishlijn. Zo konden de koplopers uitlopen. Het gat is weer toegenomen tot ongeveer 90 zeemijl. Dat is beter dan 300, maar toch…”
De vloot heeft nog altijd ruim 1.700 tot 1.800 zeemijl te gaan, dus de race is verre van beslist. De navigators praten over een band van lichte en variabele condities dat zich voor hen uitspreidt over meer dan 400 mijl. Als dit werkelijk gebeurt, dienen zich opnieuw veel nerveuze momenten aan. Net als kansen om de rangorde om te gooien.
“We gaan door een hoop wolken”, waarschuwde AkzoNobel’s Martine Grael. Haar team van de Nederlandse schipper Simeon Tienpont duelleert met Scallywag om de leiding. Het verschil bedraagt momenteel 2,8 zeemijl. “Het is nog steeds mogelijk dat we stil vallen en de rest ons in kan halen… Dat hoort bij de race”, aldus Grael.
Etappe 6 – Positierapport – 13:00 UTC
- SHK/Scallywag
- Team AkzoNobel, + 2,78 nm
- Team Brunel, +19,31 nm
- Turn the Tide on Plastic, +38,83 nm
- Dongfeng Race Team, +93,52 nm
- MAPFRE, +93,98 nm
- Vestas 11th Hour Racing, DNS