De on-board verslaggevers zullen tijdens de volgende Volvo Ocean Race niet meer per se worden toegewezen aan één bepaald team tijdens de race. In plaats daarvan zal men met een onafhankelijk, geïntegreerd team van multimediajournalisten verspreid over de volledige vloot werken.
Een soort van oorlogsverslaggeving
De nadruk ligt op de verslaggevende rol van de On-Board-Reporters. Men is nu volop bezig met de opleidingen. De kwaliteit van het OBR-team zal enorm hoog zijn. Het is een ontzettend moeilijke taak om het vertrouwen te winnen van de bemanning, om deel uit te maken van de ploeg en om als een volwaardig teamlid te functioneren. Eigenlijk is het te vergelijken met wat een oorlogsverslaggever doet op het moment dat hij samen met de soldaten in de frontlinie staat.
Een zuiver, direct, snel en zo ongefilterd mogelijk verhaal
Het systeem van de toegewijde verslaggevers aan boord werd geïntroduceerd tijdens de editie 2008-09 en het was op dat moment een baanbrekende stap. Nu is het tijd voor de volgende evolutie. De taak van de OBR’s zal zijn om het verhaal van het team zo zuiver, zo direct, zo snel en zo ongefilterd mogelijk te vertellen. De nadruk zal liggen op de persoonlijke verhalen aan boord. Op dit ogenblik delen de reporters ongeveer een 5% van de gebeurtenissen aan boord. De VOR-organisatie wil dit optrekken naar 15% zonder gevoelige en belangrijke informatie weg te geven.
Betere observerende journalisten
Aan de rotatie-formule is één belangrijk nadeel verbonden; De OBR’s zullen niet in staat zijn om een sterke lange-termijn binding met de teams aan te gaan (wat ze in de vorige edities wel konden). Misschien zal met dit systeem een aantal mooie verhalen verloren gaan maar
men gelooft dat het rotatie systeem ervoor zal zorgen dat een belangrijke afstand wordt gecreëerd tussen de ploegen en de OBR’s wat hen beter in staat stelt om de rol van observerende journalist in te nemen. Het opleidingsproces is al gestart en er zal een pool zijn met de allerbeste verhalenvertellers.
Het nieuws van de veranderingen volgt op de prominente wervingscampagne die in september werd afgesloten.
Men kreeg aanvragen uit 126 landen. De kwaliteit was ongelooflijk: van ervaren media professionals, waaronder oorlogsverslaggevers, avontuur en natuur documentairemakers tot digitale journalisten.”
State-of-the-art-uitrusting
De Volvo Ocean 65 raceboten zullen uitgerust worden met mobiele digitale productie-installaties en met state-of-the-art satelliet-hardware. De diensten worden door Cobham SATCOM en Inmarsat geleverd.
Als onderdeel van het refit proces dat momenteel aan de gang is op de BoatYard faciliteit in Lissabon, worden alle Volvo Ocean 65-ers uitgerust met twee vaste camerastandpunten extra, waardoor het totaal nu komt op zes verschillende cameraposities aan de boot.
Elke Onboard Reporter heeft toegang tot nachtzicht en actie-camera’s, terwijl de drone en de 360-graden camera’s ook regelmatig gebruikt zullen worden.
“We waren de eersten om drones te gebruiken als onderdeel van onze storytelling in 2014-15, dan het gebruik van de 360-graden camera beelden, en tenslotte ook life- streaming tijdens de Kaap Hoorn ronding. We blijven innoveren in het OBR programma.”
“Dankzij onze partners hebben we de mogelijkheid om live te gaan van overal op de planeet, op elk moment, en onze OBR’s werken de klok rond om de echte verhalen aan boord onmiddellijk te vertellen en te verzenden.” volgens Sefton