In Lissabon is een uniek renovatie project aan de gang. De eerste van de vloot van zeven one-designs van de Volvo Ocean Racers is aan de beurt voor een volledig nazicht voorafgaand aan de volgende editie van de Volvo Ocean Race.
The Boatyard begint nu met het revisieproces
De werkzaamheden zullen per boot ongeveer 15 weken in beslag nemen. Men verwacht volledig rond te zijn vòòr juni 2017. Dat is vier maanden voor het begin van de editie van 2017-18.
De start van de volgende race is nog meer dan een jaar weg maar op The Boatyard in Lissabon (Portugal) is het Boatyard-team al tegen de klok aan het werk. De boten zullen worden onderworpen aan een streng refit-proces om te checken of ze betrouwbaar genoeg zijn voor een volgende 45.000 mijl-race rond onze planeet.
“Zeggen dat dit een uitdagend schema is, is een understatement,” volgens Sam Bourne, hoofd van de Werf van Deck Gear Division.
“We moeten zeven boten upgraden tussen nu en de komende zomer. Er is geen moment te verliezen. “
Het is de eerste keer in de geschiedenis van de race dat zulk een omvangrijk refit proces zal worden uitgevoerd
“De boten eindigden na de laatste race in fantastische staat,” zei Nick Bice, directeur van het onderhoudsteam van de Volvo Ocean Race. De eerste boot die in refit-modus gaat is die van het Dongfeng Race Team in de editie van 2014-15.
“Als de boot uit het re-fit proces komt is zal het helemaal herschilderd en nagelnieuw zijn. Het zal er niet aan te zien zijn dat het schip ooit meer dan 60.000 mijl onder de zwaarste omstandigheden rond de aarde heeft gezeild. Ook zullen er enkele veranderingen aangebracht worden. Een gevolg van het leerproces opgedaan tijdens de laatste editie van de VOR. Dit natuurlijk om de boten nog betrouwbaarder te maken dan voorheen. Er zijn ook een aantal wijzigingen in de zeil inventaris plus een aantal verbeteringen in verband met veiligheid, betrouwbaarheid en natuurlijk ook de technologische vooruitgang.”
The Boatyard faciliteit in Lissabon werd in mei van dit jaar geopend
De faciliteit zal dienen als een pre-race training spot voor de vloot. Op die manier hebben de teams toegang tot de Atlantische Oceaan. Ideaal om zich voor te bereiden op de slopende volgende race. Die zal nòg zwaarder zijn dan voorheen omdat er drie keer meer mijlen in de Zuidelijke Oceaan zal gevaren worden.
Ideale faciliteiten voor werkzaamheden
We zeilden er deze zomer zelf nog langs met onze eigen RepoMan. De BoatYard is gevestigd aan een oude vismarkt en staat rechtstreeks in contact met de dokken van Lissabon. Het zijn ideale faciliteiten om de werkzaamheden uit te voeren. Ook de trainingsmogelijkheden zijn super. Cascais ligt om de hoek. Er is vrijwel altijd wind en er kan zelfs geoefend worden op de Taag.
Wij vinden één refit project per winter al ruim teveel van het goede. Dus laten we hopen dat alles vlot verloopt. We kijken in ieder geval al enorm uit naar de volgende editie van de Volvo Ocean Race.