De Volvo Ocean Race vloot nadert nek-aan-nek de passaatwind. Op donderdag 26 april tijdens de achtste etappe wisselden de zeven boten geregeld van positie. Vestas 11th Hour Racing gaat nipt aan de leiding met Turn the Tide on Plastic als meest oostelijke boot en Dongfeng Race Team in zijn kielzog.
In de afgelopen 48 uur gooiden de teams hun kaarten op de tafel, wat resulteerde in een oost-west splitsing van de vloot. Team Sun Hung Kai/Scallywag koos voor de meest westelijke positie. De boot van de Nederlandse Annemieke Bes zeilt momenteel 120 nautische mijlen uit de Braziliaanse kust in laatste positie. Bes vertelde vandaag: “Het is weer spannend. Aan de horizon zien we Brunel. We hadden een lastige nacht met veel buien. De wind varieerde van 5 tot 25 knopen, dus we moesten steeds schakelen. We hebben een beetje verloren, maar we liggen er nog dichtbij. We zijn slechts vijf dagen onderweg. Alles is dus nog mogelijk.” Het verschil tussen Scallywag en Vestas bedraagt ruim vijftien mijl.
Veertig mijl verder op zee en op dezelfde hoogte vaart Turn the Tide on Plastic als meest oostelijke boot. Zij hopen als eerste de nieuwe bries op te pikken, die in de komende 24 uur zal invallen. Vestas 11th Hour Racing bevindt zich in het midden en iets ten noorden van zijn rivalen. Daarmee namen ze in het positierapport van 13:00 UTC de leiding over van Turn the Tide on Plastic.
Turn the Tide on Plastic-schipper Dee Caffari verklaarde bereid te zijn om tijdelijk haar verlies te pakken om zich beter te positioneren ten opzichte van de nieuwe wind.
“Gisteren draaide het om op korte termijn te verliezen om op lange termijn te kunnen winnen. Dat is wat ik de bemanning vertelde toen we koers naar het oosten zetten.”
“Vandaag proberen we het beste te maken van een serie regenwolken. Sommige hebben een winddraaiing in zich en andere dragen enkel een toename in winddruk. We hopen dat die druktoename alleen voor ons geldt, zodat we in de wolk kunnen accelereren ten opzichte van de concurrentie. Ik duim voor vrouwelijk geluk in de wolken, die we deze etappe zullen tegenkomen.”
Team AkzoNobel behoorde tot de teams die van een wolk profiteerden. Schipper Simeon Tienpont en zijn bemanning wisten zo vannacht Team Brunel en Scallywag in te halen.
“Het grote verschil is hoe je met de wolken omgaat”, aldus Chris Nicholson van team AkzoNobel. “We wonnen enorm op Vestas en MAPFRE en verloren alles weer in een wolk. In een rechte lijn en met dezelfde bries zijn de teams gelijkwaardig. De beslissende factor is hoe je door de wolken komt.”
Ondertussen laat Team Brunel zijn gedachten al gaan over de aankomende passage van de evenaar, voor de vierde keer deze editie. Volgens de maritieme traditie moet degene die voor het eerst de evenaar overgaat, een offer brengen aan Koning Neptunus. Voor het Nederlandse team geldt dit voor Nina Curtis, de Australische winnares van olympisch zilver.
“Nina maakt zich een beetje zorgen over de komst van Koning Neptunus, ook al duurt het nog een paar dagen”, zei schipper Bouwe Bekking. “De jongens vinden het geweldig om haar op te jagen. We zullen ervoor zorgen dat ze niet al haar haren verliest…”
Het komende etmaal is zo cruciaal voor de rest van de etappe, dat de race tracker live is gegaan. Zo kunnen fans direct de posities van de boten volgen.
Etappe 8 – Positierapport – 14:38 UTC – 26 april 2018
- Vestas 11th Hour Racing
- Turn the Tide on Plastic, 1,04 mijl achter leider
- Dongfeng Race Team, 2,51 mijl achter leider
- MAPFRE, 3,75 mijl achter leider
- Team AkzoNobel, 7,44 mijl achter leider
- Team Brunel, 11,01 mijl achter leider
- Sun Hung Kai/Scallywag, 15,37 mijl achter leider