Op woensdag 20 oktober heeft de internationale jury beslist dat de protesten die door 19 deelnemers werden ingediend op het einde van de eerste etappe, gegrond waren. De wedstrijdleiding moet nu een schadeloosstelling (redress) toekennen.
De jury heeft besloten dat de aanbevelingen, informatie en adviezen van de wedstrijdleiding die op 1 oktober 2021 werden gegeven om beschutting te zoeken in de dichtstbijzijnde haven na een noodweerwaarschuwing voor de zones Zuid-Finisterre en Noord-Finisterre, vaag en onnauwkeurig waren en derhalve niet duidelijk begrijpelijk voor de deelnemers.
Ongepaste actie van wedstrijdleiding
Als gevolg hiervan heeft de Raad besloten dat dit een ongepaste actie was van de kant van de wedstrijdleiding. Daarom is besloten een schadeloosstelling (redress) toe te kennen aan alle 80 betrokken schippers. Concreet betekent dit dat er 24 uur van hun racetijd wordt afgetrokken.
Geen gevolg voor top 4 proto
Deze tijdbonus heeft geen betrekking op de top vier van finishers in het prototype klassement. Ze heeft evenmin gevolgen voor de zeilers die niet stopten na het weerbericht van de wedstrijdleiding, namelijk Piers Copham (719 – Voiles des Anges), Melwin Fink (920 – SingForCom) en Christian Kargl (980 – All Hands On Deck), die alleen een technische pitstop maakte na een elektronische black-out.
In deze context zijn de podiumposities voor de eerste etappe licht gewijzigd. De jonge Duitse zeiler behoudt de eerste plaats met een voorsprong van 1 uur en 52 minuten op Hugo Dhallenne (979 – YC Saint Lunaire), die nu tweede staat, terwijl de Oostenrijker Kargl een plaats zakt.
Goed nieuws voor Camille Bertel
Bij de prototypes is er geen wijziging in de huidige hiërarchie, maar er is wel goed nieuws voor Camille Bertel (900 – Cap Ingelec). De schipper beëindigde de etappe aanvankelijk buiten de toegestane tijd, maar heeft nu een nieuwe rangschikking gekregen, namelijk de 23e plaats in haar categorie.
Bron: Minitransat.fr