Dit weekend 33 boten aan de start van het Ostend Sailing Weekend op 25 en 26 september ’21 verdeeld over zes klassen waarvan de J-80 eenheidsklasse maar liefst 9 boten telde.
Het weekend dat de volle wedstrijdkalender bij de Royal North Sea Yacht Club zou afsluiten begon met een zwak briesje uit de zuidelijke richting.
De CR zeilde het kortste parcours uit het boekje, de andere klassen werkten hun windward / leeward baan af. Heel voorzichtig en met ingehouden adem om zo weinig mogelijk beroering in boot en water te veroorzaken. Dezelfde spanning bij de IRC – J/80 banen. Na reeks één werd het wachten op wind, die dan in de namiddag doorzette vanuit het noorden.
Gevecht voor vrije wind
Enkele momenten na de start kozen de teams voor een heel eigen strategie om het uiterste uit hun boot te halen en vooral geen fouten te maken. De top van de IRC1-2 boten kent elkaar en weet wat ze aan elkaar hebben. Het team van Koen Cleeren van de X-Bie maakte meteen duidelijk door heel eigen en soms extreme koersen te varen dat ze revanche wilden nemen op de voorgaande OBK’s in Oostende. De supersnelle J/125 van Robbert Tan, de Magic Wind, kon hun zwaardere correctiefactor er niet uitzeilen, hoewel dit team, dat furore maakte op de legendarische Capella, geregeld met voorsprong in real time finishte. “De X-Bie is wellicht de traagste boot in de IRC-vloot,” zegt Koen Cleeren, “maar de boot doet het zeer goed in licht weer. We hebben bovendien een top team, verdeeld over de ervaren ouderen en de jonge leeuwen met veel ervaring in eenheidsklassen. Ik was ook heel blij dat mijn oom, Rudi er bij was. Een tacticus waar je blindelings op kan vertrouwen.”. De X-Bie zag je dan ook snel na de starten van de vloot wegklappen om zoveel mogelijk van vrije wind te genieten. Die windshiften hebben ze dan ook goed zien aankomen.
Rekenen op ervaring
Omdat er maar 3 halftonners opdaagden, was de mix met de andere IRC 3 boten veel geprofileerder. Philippe Pilate en zijn General tapioca team ging de strijd aan met de meest voor de hand liggende concurrent, de Zarafa van Iwan Vermeirsch. “We doen er alles aan om de Géneral zo hard mogelijk te doen lopen,” zegt Pilate. Wat in feite betekent dat het geroutineerde team geen enkele fout mag
maken. Dat ene minuutje meer of minder snel finishen maakt het onderscheid tussen winnen of niet. De verrassing bij de SB20 klasse, die een race in de race op de IRC baan vaarde, kwam van het Oostendse Tacktonic team van Nicolas Elleboudt dat de Go with the flow van Bart Tytgat de grote favoriet in deze klasse in drie van de vijf reeksen te snel af was. Barts gemiddelde lag hoger dan dat van Nicolas, dus rijft Go with the flow alsnog de eer in deze open sportbootklasse binnen.
Lemaire onklopbaar
Jacques Lemaire maakte in de J/80 vloot vanaf het eerste moment duidelijk waarvoor hij naar Oostende was gekomen. Ook al zaten vader en zoon Lefebvre de Sea Jou2 op de hielen, en slaagden ze er één keertje in voor hem te finishen, Lemaire zette verder niets dan eentjes neer. Ook in deze klasse was er -zoals in de andere- veel lof over de wedstrijdbanen en de procedures. Een baan in de juiste richting uitleggen die rekening houdt met stroomverzet en windshiften, het is een gewaardeerd kwaliteitslabel van Oostende.
Rust en overtuiging
Bij de CR 1-2 ging het hard om hard tussen de assertief startende Elan 40 NRJ-Ball en de Salona 38 Soulmate. Een duel dat zich over de vier reeksen uitspreidde. En dat ook in de jury room verder werd beslecht. De zwaardere TCF van de NRJ-Ball deed er nog een schepje bovenop. Met 1/2/1/2 ging de titel naar de Soulmate die vol overtuiging een heel eigen koers aanhield. De J-sea van Stan Logghe en Jens Vanhove zou, ondanks de zwaardere correctiefactor, het de Soulmate nog lastig hebben kunnen maken, maar de J 112 kwam in de laatste en langste manche net enkele minuten te kort en zag zo de hoofdvogel aan zich voorbij gaan.
Meten met de groteren
Het had eenzaam kunnen zijn in de CR 3-4 rangschikking, was het niet dat Bert Janssen en zijn team super enthousiast aan de Breeze sleutelen om daar het potentieel ten volle van te benutten. Het is dan motiverend dat deze ILC 30 goed meekomt met de schepen uit de hogere klasse. Maar een strijd tegen andere CR klassegenoten had wel interessanter geweest.
Tribord zeilersuitrusting
Carl Mourisse, de stuurman van de J111 Jsoif mag zeer binnenkort een geheel vernieuwd model van de Decathlon/ Tribord zeilersuitrusting aantrekken. (Tribord Zeilvest, zeilbroek, reddingsvest, bootschoenen).
Volgende en finale reeks in het Open Noordzee Kampioenschap: Antwerp Race op 9 oktober ek.